Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Det är inte bara 4x4 som gäller i Norge:

"The relative impact of short, high-intensity training versus longer, slower distance training has been studied and debated for decades among athletes, coaches, and scientists. Currently, the popularity pendulum h

Den var mustig. (t+)

Nej tydligen finns det fler skolor i Norge också =) Jag har läst en del av denna artikel och den är väldigt intressant måste jag säga!

Det var väl en internationell konferens och jag tror att artikeln var refererad till i senaste Runners?

Kortfattat kan man väl säga att 80/20 regeln verkar gälla, dvs att 80% av träningen bör vara lågintensiv och 20% högintensiv. De som verkade göra bäst

Det är rätt många som pratar om det att man ska köra väldigt lugnt på de lugna och sen ordentligt hård när det är dags för hårt.
Jag tror många har svårt för köra väldigt lugnt som faktiskt är bra, både ur skadesynpunkt men även för att förbättra ens fett

Maffetone förordar ju just "mycket lugnt", och det kanske är så att man bör köra "mycket lugnt" som nybörjare och sedan när man blir mer vältränad lägga in en del intervallträning mm..

Varför skulle "mycket lugna pass" vara så effektivt? Det optimala passet är ju i så fall att ligga i sängen och vila?

Läs artikeln Torbjörn. Jag tolkar det som att många ligger för högt i puls, kanske nära sin anaeroba tröskel på de pass som kanske borde ligga runt aerob tröskel (vilket fortfarande är en bit över vilopuls för de flesta.. 😉

Nu har jag äntligen läst hela artikeln. Mycket intressant, och de berör också kort motionärer med begränsad träningstid, men påpekar att det inte finns några studier om dem.

Jag har ökat träningsmängden en hel del senaste veckorna från ca 70 km i veckan till 110 km och nu har jag nästan uteslutande bara kört i lugn distans fart för att vänja kroppen vid den ökade mängden. Har märkt att farten på passen blir snabbare & snabbar