Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

En fråga till er som både testat Ironman och maraton.

Vad jag är nyfiken att veta är hur mycket långsammare (eller snabbare) ni har sprungit löpdelen på Ironman jämfört med när ni sprungit ett fristående maratonlopp.

1999 gjorde jag Stockholm marathon på 3:13 och löpningen i Kalmar på 4:05. Gick endast ett par meter vid varje vätskekontroll.

Tillägg:
I Sthlm sprang jag max, i Kalmar ville jag bara komma i mål utan att gå. Det är möjligt att jag kunde kapat ett par m

Jag har gjort varken eller, men här får du fler data-punkter: http://forum.slowtwitch.com/cgi-bin/gforum.cgi?do=post_view_flat;post=2774259;page=1;mh=-1;;sb=post_latest_reply;so=ASC

Erik, du hade gjort halvIM va? Hur skiljde dina tider på halvmara o halvIMlöp?

1.32 på löpningen på Tjörn Triathlon, 1.25 på Stockholm Halvmarathon 2v senare (dvs. i princip samma form och förutsättningar).

Intressant diskussion det här. Jag hade trott att skillnaden normalt skulle vara större.

Men jag kan tänka mig att det har med att göra om man är biomekaniskt stark i hela kroppen. Den danske triatleten Torbjörn Sindballe skrev en artikel om det i ngn a

Intressant fråga. Verkar finnas en stor spridning i tappet, från förbluffande lite till hugmongously mycket. Tittar man på folket på slowtwitch verkar man tappa ungefär proportionerligt mycket på löpningen på en halv järnman som på en hel - kan tänka mig

En "bra" diff (IMmara - mara) ligger på ca. 20 minuter. Min diff ligger på 50 minuter så där finns en hel del att hämta 🙂

På halvorna hade jag 8 minuters skillnad 2008, med en vecka mellan loppen!

Som Robert R skrev påverkar ju olika hård cykling säkert löpningen.

Kan ju vara intressant att lägga till i frågan hur fort cyklingen har gått och vad normalt tempot ligger på under en vanlig cykeltävling också (i liknande distans), för att se hur hård

Sprang min första rena mara (Stockholm) förra våren efter att ha gjort tre lopp i Kalmar. Blev lite besviken på att diffen inte var större. Å andra sidan var jag onormalt otränad i fjol. Och det lär bli värre i år...

IM löpning (05, 07, 08): 4.34, 4.24,

12