Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykeljärnrumpa hur?
You need to log in to create posts and topics.

12

När jag började cykla så fick jag ont i häcken av att cykla, även kortare distans. Numer kan jag cykla lång och obehindrat i detta avsende.

Vad är det som gör att häcken blir tåligare?

Här följer några hypoteser:

1. Man får något slags brosk i häcken

4. Nervändar dödas av ...
5. Muskulaturen blir starkare och spänner emot på ngt vis - kanske dubblerar 2:an lite.

Jag tror på 3:an.

Jämför med någon som tjatar väldigt. Du "lär" dig efter ett tag att inte lyssna.

Samma sak med "tjatet" från rumpan. Hjärnan inser att det inte finns något den kan göra. Det är lika bra att inte lyssna. 🙂

/Jonas

Selektiv varseblivning rumpstylie

Den termen tjatades det iaf om i körkortteori.

Är du säker på att du inte köpt en *dyrare* sadel sen dess 🙂
Med dyrare menar jag egentligen en sadel som är lite bättre utformad än den du började med. Så är det i alla fall för mig. Men visst tog det 100 mil innan häcken var inkörd på nya sadeln. När

ja sadeln är allt för mig, har alltid förr fått ont i baken, men när jag köpte nya cykeln satte jag genast en lagom gelsadel på (vi diskuterade storleken, bredden en hel del) och den är kanon.

Vet ej hur den är på riktigt långa strapatser än, men den bo

Jag jobbade som tidningsutdelare för några år sedan, då cyklar man ca 2 mil per natt( på tre timmar).
Första veckan hade jag svinigt ont, helst andra natten.
Det kändes som jag hade blåmärken som gjorde ont vid tryck, typ som en lårkaka, fast mot insida

tjejer vill ofta ha för bred sadel sa de i cykelaffären men att det inte är bra, låren kan gnida mot varandra, man sitter konstigt... har också en lite smalare variant, men mer "medel".

En mjuk sadel är inte att föredra, åtminstone om man cyklar längre sträckor (mer än 7 mil). Detta har jag personligen fått erfara, jag tyckte jag hade en mjuk och skön sadel men när vi cyklade en längre sträcka så fick jag ont i sittbenen. Jag bytte sadel

Jag gillar platta sadlar, jag avskyr flite.

12