Quote from Guest on 12 January 2011, 15:46Jag kör ett blandat löppass (gå, springa lugnt, gå, springa snabbare etc.) och jag har märkt att jag har mer trassel med benen om jag joggar än om jag springer. Det känns som om jogging är mer brutal på ben och knän än om jag verkligen pinnar på.. Mer stö
Jag kör ett blandat löppass (gå, springa lugnt, gå, springa snabbare etc.) och jag har märkt att jag har mer trassel med benen om jag joggar än om jag springer. Det känns som om jogging är mer brutal på ben och knän än om jag verkligen pinnar på.. Mer stö
Quote from Funbeat user on 12 January 2011, 15:56Så kan det absolut vara. Det är lättare att hålla bra teknik när man springer fort. När man joggar sjunker stegfrekvensen oftast, och det blir en skumpigare rörelse.
Så kan det absolut vara. Det är lättare att hålla bra teknik när man springer fort. När man joggar sjunker stegfrekvensen oftast, och det blir en skumpigare rörelse.
Quote from Funbeat user on 12 January 2011, 16:21Det är min upplevelse också.
Det är min upplevelse också.
Quote from Funbeat user on 12 January 2011, 16:25Japp, det kan vara så. I höstas när min höft började krångla gjorde det bara ont om jag sprang långsammare än 5min/km.
Japp, det kan vara så. I höstas när min höft började krångla gjorde det bara ont om jag sprang långsammare än 5min/km.
Quote from Funbeat user on 12 January 2011, 18:03Jag skrev om detta förra hösten, då jag har problem med knäna så har jag märkt av samma effekt - jag kan springa utan att få större problem, men kan definitivt inte jogga/springa långsammare utan att få jädrans ont i knäna.
Tror att det handlar både om r
Jag skrev om detta förra hösten, då jag har problem med knäna så har jag märkt av samma effekt - jag kan springa utan att få större problem, men kan definitivt inte jogga/springa långsammare utan att få jädrans ont i knäna.
Tror att det handlar både om r
Quote from Funbeat user on 12 January 2011, 22:41Försök hålla samma kadens oavsett om du springer fort eller långsamt, det är steglängden som ska avgöra tempot - inte kadensen.
Hjälper iaf mig att få bort det där "klampande" steget vid långsam jogg
Försök hålla samma kadens oavsett om du springer fort eller långsamt, det är steglängden som ska avgöra tempot - inte kadensen.
Hjälper iaf mig att få bort det där "klampande" steget vid långsam jogg
Quote from Funbeat user on 13 January 2011, 14:43Om man är ute för att få en LSD-tripp så springer man långsammare än om är ute efter ett snabbrus.
Kan man säga att man joggar för att det går långsammare? Det tycker inte jag. Jag springer i alla fall ("joggar ej") och jag tycker att uthålligheten ökar
Om man är ute för att få en LSD-tripp så springer man långsammare än om är ute efter ett snabbrus.
Kan man säga att man joggar för att det går långsammare? Det tycker inte jag. Jag springer i alla fall ("joggar ej") och jag tycker att uthålligheten ökar
Quote from Funbeat user on 13 January 2011, 14:52-AT- Kadens? Now you lost me 😉
Kan man hålla steglängden samma vid snabb och långsam löpning? Känns som om man på ett löpband skulle fara av då 😉 *är inte så haj på sånt här*
Totteman - inte riktigt säker på meningen med inlägget. Handlar det om vad s
-AT- Kadens? Now you lost me 😉
Kan man hålla steglängden samma vid snabb och långsam löpning? Känns som om man på ett löpband skulle fara av då 😉 *är inte så haj på sånt här*
Totteman - inte riktigt säker på meningen med inlägget. Handlar det om vad s
Quote from Elias Engqvist on 13 January 2011, 15:26Glöm bort Tottemans inlägg - han yrar.
Kadens och stegfrekvens handlar om hur många steg man tar i minuten. Kadens mäts som "hur många gånger man sätter ner tex högerfoten per minut". Stegfrekvens mäts som "Hur många gånger man sätter ner en fot per minu
Glöm bort Tottemans inlägg - han yrar.
Kadens och stegfrekvens handlar om hur många steg man tar i minuten. Kadens mäts som "hur många gånger man sätter ner tex högerfoten per minut". Stegfrekvens mäts som "Hur många gånger man sätter ner en fot per minu
Quote from Funbeat user on 13 January 2011, 15:27"Dvs om kadensen är 90 så är stegfrekvensen 180" ... om man har exakt två fötter.
"Dvs om kadensen är 90 så är stegfrekvensen 180" ... om man har exakt två fötter.