Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningJogging - nybörjare
You need to log in to create posts and topics.

Tänkte att jag ska ta tag i min största träningsskräck nu, jogging.. Jag har typ aldrig i mitt liv tränat genom jogging.. Bara när man blivit tvingad i skolan och då var det en fasa för jag tyckte alltid att det var så jobbigt.
Jag är alltså helt och hål

Spring korta rundor på bara några km i början. Gör det 2-3 ggr i veckan. Håll på med det ett bra tag. Spring för att det är kul.

Hej! När jag började jogga så vävde jag in det i raska promenader, typ gick 10 min o joggade sakta sakta det jag orkade sen gick jag igen. Jag har lätt att få benhinneinflammation så jag va jättenoga med hur jag satte fötterna. Efter ett långt sjukdomsupp

Börja i lugnt tempo och kör jogging istället för en promenad. Det ska kännas skönt, titta och njut av naturen. Bry dig inte så mycket om tid eller sträcka utan fokusera på att röra dig joggande utomhus.
Hastigheten borde öka när kroppen vant sig vid den "

Som Aadu sa börja lugnt 2-3 ggr/vecka, själv började jag att springa på tid istället för på sträcka... typ 10 minuter iväg & sedan hem... för att sedan utöka tiden lite varje vecka...(typ 3-5 minuter).

Att göra som Sofie beskriver är jättebra. Om du går/joggar samma runda med jämna mellanrum kommer du snart att märka att du springer längre och längre sträckor. Spring mycket sakta så orkar du mer. Om det känns löjligt sakta är det bra såhär i början. Slu

Själv körde jag korta intervaller.
Jogga till nästa lyktstolpe, därefter går (utan stopp) jag till nästa lyktstolpe.
Upprepa.

Viktigaste
Bra skor.
Öka låååångsamt.

Jag använde mig av iform.se nybörjarprogram. Jag började från vecka 1 eftersom jag var aldeles nyopererad. Det kändes lite smålöjligt att efter att ha gått fem börja med att jogga 1 minut och sen gå i 5 minuter och sen jogga i 1 minut igen och sen gå hem,

Mycket bra tips här. Det är också viktigt att du börjar tänka positivt på joggingen. Se fram emot de bra sakerna, att du får komma ut, att du kommer vara sjukt nöjd efteråt, att du blir friskare för varje steg.

Börjar du tänka på de sakerna istället så k