Quote from Guest on 17 January 2011, 12:12Hej!
Jag är nybörjare på spinning och har nu cyklat ca 1 ggr/v i 5 månader (utöver annan kondition och styrketräning). De senaste gångerna har en obehaglig känsla börjat komma krypandes, det gör inte ONT men det är mer av en ”förnimmelse av smärta”. På ”i
Hej!
Jag är nybörjare på spinning och har nu cyklat ca 1 ggr/v i 5 månader (utöver annan kondition och styrketräning). De senaste gångerna har en obehaglig känsla börjat komma krypandes, det gör inte ONT men det är mer av en ”förnimmelse av smärta”. På ”i
Quote from Lars Mörrby on 17 January 2011, 12:22Det är inte så lätt att gissa orsaken, men det har inget med kondition att göra.
Spinning/cykel-skor kan hjälpa. Då sitter foten fast ordentligt och du kan inte bara trycka ner utan också dra upp. Egentligen ska man försöka få så jämn belastning som möjl
Det är inte så lätt att gissa orsaken, men det har inget med kondition att göra.
Spinning/cykel-skor kan hjälpa. Då sitter foten fast ordentligt och du kan inte bara trycka ner utan också dra upp. Egentligen ska man försöka få så jämn belastning som möjl
Quote from Funbeat user on 17 January 2011, 18:40Ville anbefale deg å ta kontakt med en fysioterapeut. Har slitt med kneet i 3 år, og hadde min første sesong i fjor, uten smerter. Han kan kanskje hjelpe deg med akupunktur, og andre treningsøvelser.
Ville anbefale deg å ta kontakt med en fysioterapeut. Har slitt med kneet i 3 år, og hadde min første sesong i fjor, uten smerter. Han kan kanskje hjelpe deg med akupunktur, og andre treningsøvelser.
Quote from Funbeat user on 17 January 2011, 20:09Jag upplevde liknande "smärta" i mitt ena knä när jag började cykla mtb. Fick då tips om att sänka sadelhöjden (handlar om några få mm) och det hjälpte för mig. Om du vill kan du ju gå bakom ryggen på din spinningledare och testa innan du påbörjar utbyte
Jag upplevde liknande "smärta" i mitt ena knä när jag började cykla mtb. Fick då tips om att sänka sadelhöjden (handlar om några få mm) och det hjälpte för mig. Om du vill kan du ju gå bakom ryggen på din spinningledare och testa innan du påbörjar utbyte
Quote from Johan Lindhoff on 17 January 2011, 21:13Jag har liknande problem. Mer dagen efter träning än under. Får ibland ont i ledspringan precis vid knäskålen på insidan. Jag har diskuterat det med sjukgymnast och ortoped/idrottsläkare. De tror att jag har sk medial plica. Har du knäppningar/knäskålen h
Jag har liknande problem. Mer dagen efter träning än under. Får ibland ont i ledspringan precis vid knäskålen på insidan. Jag har diskuterat det med sjukgymnast och ortoped/idrottsläkare. De tror att jag har sk medial plica. Har du knäppningar/knäskålen h
Quote from Funbeat user on 21 June 2012, 11:50Ursäkta men nu vräker jag in mig i den här gamla tråden. Har ont precis, vad det verkar, på samma ställe som trådstartaren (framförallt kanske efter cykling, men också om jag råkar belasta för tungt) och har också ofta knäppningar när jag sträcker ut bene
Ursäkta men nu vräker jag in mig i den här gamla tråden. Har ont precis, vad det verkar, på samma ställe som trådstartaren (framförallt kanske efter cykling, men också om jag råkar belasta för tungt) och har också ofta knäppningar när jag sträcker ut bene
Quote from Funbeat user on 21 June 2012, 14:44För mig har det hjälpt att mjuka upp och strecha bäcken, fram o baksida lår, vader samt fotled. Justera in spd på skorna till ett rakt läge. Plus sänka sadeln några mm. En del instruktörer gör helt fel så uppsök en sjukgymnast/naprapat, stretcha ordentlig
För mig har det hjälpt att mjuka upp och strecha bäcken, fram o baksida lår, vader samt fotled. Justera in spd på skorna till ett rakt läge. Plus sänka sadeln några mm. En del instruktörer gör helt fel så uppsök en sjukgymnast/naprapat, stretcha ordentlig
Quote from Funbeat user on 21 June 2012, 17:35Har börjat stretcha mina knän. Kör 3-4 övningar, 10 min i stort sett varje dag nu, och det hjälper.
Är främst vid löpning som min smärta kommer, men även vid cykling. Är nog någon form av "löparknä" eller helt enkelt överbelastade knän. Rehab och vila fr
Har börjat stretcha mina knän. Kör 3-4 övningar, 10 min i stort sett varje dag nu, och det hjälper.
Är främst vid löpning som min smärta kommer, men även vid cykling. Är nog någon form av "löparknä" eller helt enkelt överbelastade knän. Rehab och vila fr
Quote from Funbeat user on 21 June 2012, 19:29Sänk sadeln! det kan räcka med 5 mm. Känner du att du sitter översträckt med övekrkroppen kan du även flytta fram sadeln lite
.
Edit: Du sa "Enligt instruktören är mina inställningar korrekta och min teknik godkänd (använder inte cykelskor"
Till slut är
Sänk sadeln! det kan räcka med 5 mm. Känner du att du sitter översträckt med övekrkroppen kan du även flytta fram sadeln lite
.
Edit: Du sa "Enligt instruktören är mina inställningar korrekta och min teknik godkänd (använder inte cykelskor"
Till slut är
Quote from Funbeat user on 25 June 2012, 08:34Jag har haft liknande problem. Gick till sjukgymnasten för ett tag sen och fick rådet att köra lite lätt benstyrketräning/stretching i tre månader. Går det inte över ska jag kontakta läkare för vidare utredning. Det knäpper även för mig när knät är i viss
Jag har haft liknande problem. Gick till sjukgymnasten för ett tag sen och fick rådet att köra lite lätt benstyrketräning/stretching i tre månader. Går det inte över ska jag kontakta läkare för vidare utredning. Det knäpper även för mig när knät är i viss