Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Det har blivit bättre!

Jag pyste ur all luft ur båda slangarna och pumpade dem fulla igen, 8,5 bar. Det gick bättre än tidigare 🙂

Jag kan dock fortfarande inte fatta hur bakdäcket kan se lite ihoptryckt ut när jag sitter på sadeln, jag är bergsget i 60

Du ska kanske läsa vad det står som maxtryck på däcket.

8,5 bar står det, så jag har precis pumpat i så mycket som Continental tycker att man ska! 🙂

Hjulen verkar helt raka. Hur kan man se om hjulen är för mjuka? 🙂

Då har du svar på din fråga. Även om någon här på Funbeat säger att du kan trycka in 1 till 1,5 bar mer, så skulle jag lita mer på Conti än det. David var inne på det ovan: det står på sidan av däcket.

Edit: om du känner att 8,5 bar är för mjukt, så är d

Du kanske har pyspunka. Pumpar du varje gång du skall ut och cykla? Kan också bero på slangen. Latexslang håller inte trycket lika bra som en butylslang, däremot så ger latex en behagligare åkkänsla, detsamma gäller tubdäck. Hittade förövrigt en bra bild

Jag testade Markkus beräkningssnurra och kom fram till att jag bör ha 9,7 bar i bakdäcket vid en däcksbredd på 23 mm. Enligt Conti klara däcket högst 8,5 bar. Ändrar jag däcksbredden i snurran till 25 mm får jag fram 8,2 bar.

Bör jag byta från 23 mm till

Fråga Håkan.

Han föreslår säkert 42mm

Om du åker med 8.5 bak og føler at det er slengete, så er det på tide å stamme opp ekerne hele veien rundt.

Jag kör på 7bar och väger 78kg, och det är inga problem. Är det taskig väg så sänker jag till 6bar och det funkar det med.
Men det beror så klart på villket däck jag har på.

Jag brukar alltid pumpa lagom.