Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelKöp av första cykel
You need to log in to create posts and topics.

Fredrik - Jag tar tillbaka påståendet. Var inne och tittade på deras hemsida. Även de tar hem cyklar som byggs på beställning.
Dock hade de antal cyklar (även Wilier) med 9-delad Xenon men det stod utskrivet.

Håkan, i de forum jag besöker är det bara du och jag som skriver om Xenon. Vad är det med Xenon som du inte gillar?

Att en tillverkare lägger ner en modell behöver inte innebära att de tycker att den är dålig. Det behövs förnyelse och förändring ändå, an

Stefan:
En cykel med Exs-ram, 105 och bra mkt bättre hjul än R7 kostar hos ECI 15-16000:- (om jag kommer ihåg rätt)
Då kan man dessutom välja på olika sadlar, styren, längd på tappar och färg på styrlindan.
Den upplevda skillanden mellan dåliga, tröga hju

För den som överväger att köpa en Xenon-utrustad cykel är resonemanget intressant. Vad menar du med "fungerar för dåligt"? Vad är det som fungerar dåligt? Du har ingen personlig erfarenhet tydligen?

>Xenon säljer såpass dåligt att Campa inte tjänar pengar nog för att motivera dess existens.

Det innebär att produkten är så pass dyr i produktionskostnad så att vinsten är för dålig.

Med tanke på att Shimanos billiga grupper är ännu billigare så borde

> Med tanke på att Shimanos billiga grupper är ännu billigare så borde deras produktionskostnader vara lägre och således torde kvaliten vara lägra.

Ursäkta att jag spårar ur den här tråden ytterligare, men här måste en kvalitetsingenjör protestera lite:

Ur spår igen: Vinstmarginalen bestäms av produktionskostnad, vad kunderna är beredda att betala och hur mycket som går till olika mellanhänder.
När man konkurrerar på de lägre prisnivåerna kan det bli jobbigt att göra en vettig vinst. Det är sannolikt lät

Det roliga (?) är att det var David som började prata kvalitet. Håkan pratade funktion. Och man kan ju fortfarande ha bra kvalitet trots att funktionen (rent subjektivt) är dålig - det beror liksom bara på vad man värderar...

Utan att någonsin ha cyklat

Och jag börjar misstänka att Håkan menar känsla när han skriver funktion.

Håkans känsla..