Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelKöpa "racer"-cykel
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej!

Just nu har jag en Trek S 720 med sju växlar. Jag kände efter att ha kört 20 km på 47 minuter att detta med cykel kan vara något för mig då löpning är tufft för knäna.

Jag vet så mycket att det finns olika typer av cyklar - linjecykel och tempocyke

Hej,
Är inte experten som har svar på alla dina frågor, men har varit i en liknande sits som dig och vågar därför ialla fall berätta hur jag tänkte. Situationen är inte helt identisk så ta det för vad det kan vara värt.
Insåg att en riktigt aggressiv sit

En till Magnus här, som också valde en CX hoj. Kändes som den bästa kompromissen helt enkelt. Bytte ut växlar till landsväg (Från 3 till 2 klingor fram) med passande utväxling, samt köpte en extra uppsättning hjul med 23mm däck.

Sedan byter jag mellan m

Hej Pär.

Ska du köra triathlon och anpassa cykeln för det och ändå kunna köra vanliga landsvägslopp skulle jag satsa på en aerovariant på linjehoj. Vill man köra i skogen så är en MTB bäst är det "bara" lätta stigar och grusväge skulle jag nog satsa på e

Man behöver alltid fler cyklar!

Är helt enig med att mtb ska inte förväxlas med en CX eller annan cykel med bockstyre. CX klarar grusväg och liknande. I skogen är det bara mtb som gäller.

Leta upp en cykelkunnig bekant (ev erbjuda en lite slant till avlägsen bekant?), och köp med hans/hennes hjälp en begagnad racer i prisklassen 5000:-. När du ar cyklat på den ½-1 år vet du precis vad du vill ha på längre sikt, och kan sälja din första-cyk

Tack alla för svar. En del att fundera på. Det blir nog en linjecykel som man kan anpassa till triathlon.

Finns det några vanliga fel man ska vara uppmärksam på vid köp av racercykel?

Mvh Pär

Tack alla för svar. En del att fundera på. Det blir nog en linjecykel som man kan anpassa till triathlon.

Finns det några vanliga fel man ska vara uppmärksam på vid köp av racercykel?

Har hittat några cyklar på Blocket. Är det mycket dyrare att låta en

Det är ju ingen större skillnad på de finare komponenterna, annat än att de väger mindre ju dyrare de blir. Men när det gäller billigare alternativ som tiagra och 105 skulle jag absolut välja 105. Sitter ju oftast Tiagra prylar på hojar runt 6-10k med eve

Har tittat på och provat en Nishiki Race Carbon från 2014 med Shimano 105 bakväxel och i övrigt Tiagrakomponenter. Den ska säljaren ha 6000:- för.

Såg sedan en annan på Blocket - en Nishiki Race Competition med aluminiumram för 5400. Den hade dock Shiman

12