Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelKöpa nya hjul tips mottages
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej!!

Har varit och tittat på 2 olika uppgraderingar till min racer.
Antingen Shimano 105 hjul 2495:-
Eller
Shimano RS30 hjul inkl däck o slang för 2995:-

Är det nån som har testat dessa och kan ge lite tips.

Tack på förhand

Titta på Håkan C:s inlägg i Crosscheck diskussionen, mot slutet.

Man måste kunna lite tyska, men det är det bästa jag har sett på nätet (på nära håll). Man kan plocka delar man vill ha: nav, fälg, ekrar, fälgband, osv.

Bontrager XXX lite fälgarna var billiga.

Har provat RS30 hjulen, tyckte att de var väldigt tunga att dra igång.
Men sen när man väl hade fått upp farten så rullade de på riktigt fint.
Så är det inte väldigt kuperat och backigt där du cyklar så skulle de funka fint, dessutom så är de ganska så sn

Tunga att dra igång???
Du måste ha väldigt klena ben!

Kanske det, eller så är jag bortskämd med bra hjul.
Handbyggda med Dura Ace nav, DT Swiss 1,1 RR fälg, alu nipplar och DT Aero lite ekrar.
1496 gr.
Den yttre roterande massan är bra mycket mindre på dessa än RS30 hjulen.

Jag tror att det är placebo. Om man räknar lite på det så inser man att skillnaden i Watt som krävs för att accellerera med ett lätt och ett tungt hjul är så liten att man omöjligen kan känna nån skillnad.

den som inte tror på detta kan testa att sätta

Jag har kollat runt en heldel och kommit fram till att dura-ace 7850 är mitt hjul och har mycket bra egenskaper avseende vikt 1390 gram för kanttråd, rotationströghetsmoment (låg vikt långt ut), aerodynamik (bland de bästa av fälgar med lägre profil) och

Hej!
Jag har kört hela 2009 på mina da 7850 är mycket nöjd så här långt.O ja man känner att man har lätta styva hjul vid i gångdrag.....

Skönt att höra att det är fler som känner att lätta och styva hjul är lätta att dra igång.
Det kan inte bara vara placebo effekt.
Det skulle vara konstigt att hjul tillverkare som har lätta hjul bara bygger lätta hjul för sakens skull.
Dessutom varför är

12