Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningKaloriförbränning
You need to log in to create posts and topics.

Av nyfikenhetsskäl har jag börjat jämföra de olika träningsformer jag sysslar med. Jag har försökt hitta bra information om kaloriförbrukning vid simning, men allt jag hittar är hopplöst odetaljerat. Källorna säger saker i stil med att man bränner 600 Kca

Energiförbrukning är väldigt individuellt och det är väldigt många faktorer som inverkar.

http://caloriesperhour.com/ så har du iallafall följande alternativ:

Swimming - general (leisure, not laps)
Swimming - freestyle, moderate
Swimming - freestyle,

Tack så mycket! Jag förstår att det är individuellt, men så noga är jag inet. Jag har inte heller tillgång till någon pulsklocka, så jag får hålla till godo med din fina länk istället.

Prova att stanna och ta pulsen vid bassängkanten. Alla bassänger nästan har ju en stor och tydlig klocka 🙂

Pulsen speglar energiförbrukningen bra i uthållighetsidrotter.

Torbjörn Wolffram som är gammal elitsimmare hävdar att man gör av med mer energi

Man ska kanske inte tro på allt som den där Torbjörn säger 😉 Men jag tror att han har rätt när han säger att man har högre puls när man tränar simning än cykel/löpning

För min del är det nog tvärtom. Som simmare sedan typ 25 år tillbaka kan jag simma rätt effektivt och jag måste upp på en rätt hög nivå för att få ordentlig puls. Att bara simma fram-och-tillbaka frisim ger ingen speciell puls alls. Men om jag, som är en