Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Får skumma värden på min Edge när det gäller kaloriförbrukning. Körde i lördags ett pass på MTB´n på 3,5 timma och förbrukade då enligt datorn 1500 kcal vilket kan tyckas rimligt på en 70-kilos cyklist. Idag körde jag 4,5 timma på LVG och då visade datorn

Tränar man utan pulsband får iaf jag två eller tredubbla energiförbrukningen av Garmin. Men ärligt bryr jag mig inte om det är 1000, 2000 eller 3000 kcal, äter man mer för det ? Räkna kalorier ? Effektbaserad träning med watt har nog en annan formel.

Klart att det inte är superviktigt men det är ändå irriterande när det är så uppenbart fel. När jag testat att köra med både Edgen och min Forerunner så visar Frorerunner ett mer troligt värde.

Jag hade "samma fel" med kaloriförbrukningen Edge 810. Hur konstigt det än låter, så byt pulsband. För min del så skickade Garmin ett nytt efter en viss diskussion. Pulsbandsbytet hjälpte för min del.

Sedan lite gnäll över Garmins pulsband :@ men det får

Efter att ha avaktiverat fart/kadenssesor på min Edge verkar siffrorna nu stämma

Jag cyklade med både Garmin 910XT och Edge 500 några dagar sedan, inkl effektmätare Stages och pulsband, blev förvånad när 910XT gav dubbla kcal på 90 min runda. Edge 500 visar mest "normalt", med Stages visade iaf då 910XT mycket mer, de brukar inte skil

Hur kan man se att datan kommer från effektmätaren?

I Garmin Connect visas en del ny info under "Kraft" med wattmätaren, ex på 90 min rundan:
Work: 1,323 KJ (motsvarar 316 C)
detta värde är lika på Edge 500 och 910XT

I sammanfattning syns:
Kalorier: 815 C

815 + 316 räcker heller inte ihop för de dubbla