Quote from Guest on 17 January 2011, 20:00Hej alla ni kloka löpare som vet något om olika typer av löpsteg.
Jag har sedan tidigare ett pronationslöpsteg, konstaterat på löplabbet och hos ortoped. Nyligen var jag och kollade mig igen för jag har fått ont i ett tidigare opererat knä. Först på löp
Hej alla ni kloka löpare som vet något om olika typer av löpsteg.
Jag har sedan tidigare ett pronationslöpsteg, konstaterat på löplabbet och hos ortoped. Nyligen var jag och kollade mig igen för jag har fått ont i ett tidigare opererat knä. Först på löp
Quote from Funbeat user on 17 January 2011, 20:10Man har naturligt olika steg vid gång och löpning. Fotisättningen/steget regleras naturligt av hastigheten i rörelsen framåt. När man går rullar foten från en påtaglig isättning av hälen fram till tårna, och vid löpning flyttar sig isättningen framåt läng
Man har naturligt olika steg vid gång och löpning. Fotisättningen/steget regleras naturligt av hastigheten i rörelsen framåt. När man går rullar foten från en påtaglig isättning av hälen fram till tårna, och vid löpning flyttar sig isättningen framåt läng
Quote from Funbeat user on 17 January 2011, 22:06Det låter väl väldigt troligt. Jag gick över till minimalistisk löpning för lite mer än ett år sedan. Köpte ett par skor med väldigt tunn sula från tå till häl.
Dessa skor springer jag alltid med men jag skulle aldrig få för mig att gå i dem eftersom jag
Det låter väl väldigt troligt. Jag gick över till minimalistisk löpning för lite mer än ett år sedan. Köpte ett par skor med väldigt tunn sula från tå till häl.
Dessa skor springer jag alltid med men jag skulle aldrig få för mig att gå i dem eftersom jag
Quote from Funbeat user on 17 January 2011, 23:51Tack Tord, men vänta du - jag blir snart påhoppad av xxxxfotslöpare och zzzzfotslöpare som under sin livstid (20-40 år?) har hittat en löpstil - den RÄTTA - som naturen själv inte hittat under 300000+ år. 🙂
Tack Tord, men vänta du - jag blir snart påhoppad av xxxxfotslöpare och zzzzfotslöpare som under sin livstid (20-40 år?) har hittat en löpstil - den RÄTTA - som naturen själv inte hittat under 300000+ år. 🙂
Quote from Funbeat user on 18 January 2011, 00:03Pronationen blir mycket större om man landar långt framför kroppen eller på hälen som man gör i gång. Du har antagligen hyfsat hög stegfrekvens i löpning, och då landar man närmare kroppen med mindre pronation.
Anders, du får gärna utveckla resonemanget
Pronationen blir mycket större om man landar långt framför kroppen eller på hälen som man gör i gång. Du har antagligen hyfsat hög stegfrekvens i löpning, och då landar man närmare kroppen med mindre pronation.
Anders, du får gärna utveckla resonemanget
Quote from Elias Engqvist on 18 January 2011, 00:04Anders Berglund: inte för att jag springer med jättetunna skor men jag förstår iaf att det blir ett annat löpsteg om man har tjocka stela klunsar till skor än om man har tunna skor som böjer sig efter foten (eller barfota för den delen)
Anders Berglund: inte för att jag springer med jättetunna skor men jag förstår iaf att det blir ett annat löpsteg om man har tjocka stela klunsar till skor än om man har tunna skor som böjer sig efter foten (eller barfota för den delen)
Quote from Funbeat user on 18 January 2011, 17:09Vad spelar pronationen för roll??
Vad spelar pronationen för roll??
Quote from Catharina Brattlin on 18 January 2011, 21:15Pronation spelar väl roll? Är det inte bl a det många får skador och div känningar?
Jag blev filmad både vid gång (barfota) och löpning (neutrala skor) i somras hos en sjukgymnast och kan säga att den synliga pronationen jag hade vid gång förstärktes vid
Pronation spelar väl roll? Är det inte bl a det många får skador och div känningar?
Jag blev filmad både vid gång (barfota) och löpning (neutrala skor) i somras hos en sjukgymnast och kan säga att den synliga pronationen jag hade vid gång förstärktes vid
Quote from Funbeat user on 18 January 2011, 21:20Pronation kan väl i värsta fall innebära att man belastar knän, vrister och egentligen hela kroppen på ett felaktigt sätt, vilket kan ge gasnka otäcka följdskador.
Pronation kan väl i värsta fall innebära att man belastar knän, vrister och egentligen hela kroppen på ett felaktigt sätt, vilket kan ge gasnka otäcka följdskador.