Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Är det på något sätt bra att träna Marathondistans inför Marathon eller är det enbart skadligt? Kroppen tycks ta mycket stryk efter ett Marathon enligt alla tidningar, etc. Sprang en Marathondistans på löpbandet häromveckan (exakt 4, 2195 mil Tid 3 h 49 m

"Sprang en Marathondistans på löpbandet häromveckan "

Respekt!

Hej!
Jag tror absolut att det kan vara bra att lägga in distanspass vars sträcka är ungefär detsamma som målloppet. Jag tror det viktigaste när du avgöra hur långa dina "långpass" ska vara är hur långa distanser du generellt springer varje vecka samt hur

Jag tycker det är jättesvårt att säga vad som är bäst för dig. Det beror på din träningsbakgrund. Om 11 mil per vecka är en kraftig höjning av veckodosen, så är det inte så konstigt att du känner dig slut. Öka långsamt är väl ett bra råd.

När jag börjad

Ingen fara att springa en mara som träningspass, men man behöver inte springa i tävlingsfart. Det räcker att Du bara ger Du ut och småspringer och inte kör för fullt och håll på minst 4 timmar. Men drar Du maran på 3:49 på löpband och kör 11 mil i veckan

När jag tränade för marathon körde jag inte marathondistans utan däremot den förväntade tiden men i ett lägre tempo. Det blev ca 34-36 km.

Om du aldrig sprungit så långt tidigare (?) och dessutom gjorde det snabbare än din tänkta tävlingsfart är det väl inte konstigt att du är lite stekt efteråt.

Du borde rimligen kunna sätta målet lite tuffare för tävlingen än att springa 11 minuter långsa