Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelkedja gick av mtb
You need to log in to create posts and topics.

Ska du köpa dålig kvalitet igen eller tycker du fortfarande att den gamla var dålig kvalitet?

Du säger att du lämnat cykeln ute, inte gjort nåt underhåll och även misshandlat kedjan med usel växlingsteknik. Hur kan du säga att det är dålig kvalitet på ke

Jag får inte ihop din beskrivning av ditt slarv i inledande inlägg med din slutsats här i slutet om dålig kvalitet. Något säger mig att du inte har förstått ett och annat.

En 3-4 år gammal MTB-kedja är inte konstigt om den går av, även om den förvarats inne under vintern. Var nog hög tid att byta hur som helst.
Drev och kassett rekommenderas väl att byta samtidigt, men är det inget fel på dom så byt bara kedjan

Ja, man kan ju prova att byta enbart kedjan till att börja med, men med tanke på att den gamla kedjan kuggade över innan den gick av är det rätt säkert att kassetten behöver bytas.

Redigering: Ojdå, det var ju på minsta framdrevet den kuggade över ser ja

Är det en Shimanokedja är jag inte alls förvånad om du trampat av den...
Shimanoskedjor tycker jag är riktigt dåliga...

Det är inte lätt med prylar som inte är underhållsfria.

Jag tycker att dom Sram kedjorna jag köpt varit nästan underhållsfria...
Lite 5-56 innan man ska ut...;)

Kort fundering angående överkuggningen på lilla drevet fram,

När jag körde MTB på 90-talet så slet jag i princip ut en kassett och en kedja vartannat år. Jag kan dock inte minnas att jag nånsin behövt byta ut den lilla klingan pga slitage. Mellan och st

Sköter man aldrig cykeln, förvarar den ute i fyra år och korsväxlar med minsta fram, minsta bak, kan man nog få den att kugga över.

Nu har jag köpt nya 9-delade shimano på biltema. Ska bli intressant att se om det är bra kvalitet. Återkommer med hur det har gått!