Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelKedjan hamnar inte rätt
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag undrar om ni vet vad det beror på att kedjan inte hamnar rätt när jag växlar till det största drevet.

Det som jag har gjort med cykeln är:

1. Jag har flyttat kedjan från en annan cykel till denna. När jag gjorde det mätte jag längden enligt parktool

om den hamnar så där så skulle jag tro det är för att kedjan är sliten och det blivit för långt mellan länkarna. Köp en ny - då sliter du mycket mindre på drev och kasett också.

Fast den är bara ett år gammal (kört kanske max 200 mil) och den funkade klockrent på den andra cykeln (det är samma front/rear derailleur jag använder på den här cykeln (jag flyttade över allt)

Jag märker nu (testade inte innan) att jag kan vicka på kedjan när jag inte trampar på den (några mm från sida till sida) jag har ju ingen annan cykel och kan jämföra, men kan ni vicka på eran kedja eller är den ordentligt spänd och "orubbar"?

Vad jag vet är avståndet mellan länkarna på cykelkedjan är alltid lika långt (1/2 tum).
Däremot finns det olika bredder, och de har blivit smalare då antalet bakväxlar har ökat.

Om kedjan inte "kuggar" på ett drev är det fel på kedjan, som blir allt län

Tack för förslagen.

Men bakdreven är samma som på förra cykeln (det är bara ramen som är ny och allt annat är överflyttat, men avstånden mellan dreven kan ju ändrats några mm hit och dit mellan de två ramarna).

Jag ska kanske säga att det här händer BAR

Att flytta runt kedja mellan olika cyklar är att be om problem. Kedjan slits ihop med dreven.

Ja, det vet jag att det kan bli dumt när man flyttar kedjan mellan cyklar, men i det här fallet har jag flyttat både kedja och drev till den nya (jag har flyttat allt förutom ramen)

Du skrev att du målat dreven.

Jag tror att färgen byggt på för tjockt på några av tänderna så att de inte går in i kedjan. Det är nästan noll tolerans... lilla minsta så kommer kedjan nypa i tanden innan den kommer rätt. Och kommer inte första länken rät

Kolla även kedjan så att inte färg har "kletat" sig inv i några länkar.

12