Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningKlocka olika distanser 400 m - 3 …
You need to log in to create posts and topics.

Hej!

Jag skulle behöva ta reda på mina tider på 400 m, 1000 m och 3000 m. Det är inte blodigt allvar så jag tänkte jag kunde göra det själv vid tillfälle.

Nu kan jag ju ingenting om hur man förbereder sig inför lopp på kortare distanser. Någon som har t

400: du startar för fullt, ökar på långsidan, står på i kurvan och spurtar sista 100 😉
Allvar - är du inte van att maxa på 400 m så har du en sån mjölksyra när du går i mål så att du inte vill springa på länge än 🙂

Maxa på distanser över 400m på en och samma dag skulle inte jag göra.

OK - men hur *gör* man när man maxar? Hur mycket och hur snabbt har man sprungit som uppvärmning innan?

Friidrottsuppvärmning (à la 70-tal): jogging 15 min, stretching, löpskolningsövningar och några stegringslopp på 50-60 m, totalt kanske 45-60 min uppvärmning för att kunna maxa

Kanon! Precis vad jag behövde veta 🙂

Dags att titta lite i kalendern he he, så det passar med några dagars återhämtning låter det som 😉

Lycka till Fredrika (t+)
Du verkar på hugget så det blir spännande att höra hur det går.

Får vi se under 47,60 på 400?

Det blir svårt utan hare! 😉

Friidrottsuppvärmningen på 70-talet tycks inte skilja sig från de vi har idag. En viktig detalj är att de 1-2 sista två stegringsloppen (av t ex 4-5) ska går riktigt fort, utan att du för den delen drar på dig mjölksyra. Starta sedan loppet inte allt för