Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelKlunga, led och uppträdande
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej cyklister,
Är en glad amatör som först i fjol upptäcke hur skoj cykling är. Min korta "karriär" till trots så har jag hunnit med en hel del motionslopp (15 tal).

Man vill ju agera så korrekt så möjligt för att göra resan trevlig för alla och undvika

Är det sagt att det ska vara två led, ska det vara två led och ingenting annat. Och dessa led ska inte heller vara så glest ifrån varandra i sidled, att en cykel får plast mellan. Tajta till leden i sidled.

Inte heller ska någon bakifrån gå omlott framfö

Är det en "tävling" mot eller med de andra cyklisterna?

Om man gemensamt försöker cykla så snabbt som möjligt och därmed jobbar som ett lag bör man såklart bestämma hur man skall cykla och sen hålla sig till det.

Om man tävlar mot varandra och vill var

Det är i alla fall ett förutsägbart beteende om vederbörande är trött.
Det är sju resor värre med folk&fä som intervalltränar genom att trampa, sluta trampa, trampa, sluta trampa osv, tittar på den som de pratar med eller väjer för vattenpölar.

@Bruse:
Många gånger är det så att ingenting specifikt sägs men att klungan i stort placerar sig på två led.

@Jonas Larsson:
Är ju färsking som sagt men min känsla för hur det fungerar på motionsloppen är att man cyklar i klungan för att kunna hålla ett

"En annan fråga då. Låt oss säga att vi är lite färre, kanske fem och då troligen ligger på ett led? Vi beslutar och för att dela på förningarna efter förmåga. Vilket sätt skiftar man lämpligen? När den som har fört är nöjd viker han ut vänster och rullar

Hörde en gång om någon som hängt på en klunga som betedde sig som du beskrev, den som låg sist drog förbi hela ledet och lade sig först. Efter att ha skrattat ett tag insåg jag att vederbörande var allvarlig, detta till trots var detta bland det dummaste

Jag skulle hellre att leden höll sig ut en bit från vägrenen och den som är först kan vika ut till höger bort från traffiken och glida ner till sista platsen.

Motionslopp! Där har du det.

Alla som deltar där har rätt att cykla som det behagar dem. Ingen kan säga till någon att denne inte får osv. Och alla som cyklar där har vissa lagar och regler att följa. Man ska ta hänsyn till sina medtrafikanter.

Spänn av

Ligger man på ett led, så går den där frame utåt vänster å sakta "glider bakåt" och sen går in sist. Men först tittar åt vänster så det inte kommer en bil eller cykel. Gärna ger vanligt svänga tecken så vet den som ligger som två att det är dags. Annars k

12