Quote from Guest on 25 May 2008, 14:28Det är möjligt att detta har varit uppe tidigare (hittar inget trots sök...) men hur ser egentligen det juridiska läget ut när det gäller klungcykling?
Det är sannolikt inte bara jag som emellanåt blir mer eller mindre hårt ansatt när folk upptäcker att
Det är möjligt att detta har varit uppe tidigare (hittar inget trots sök...) men hur ser egentligen det juridiska läget ut när det gäller klungcykling?
Det är sannolikt inte bara jag som emellanåt blir mer eller mindre hårt ansatt när folk upptäcker att
Quote from Funbeat user on 25 May 2008, 14:38Det här är nog en bra lista över vad som gäller.
http://www.cykelframjandet.se/c/malmo/regler.htmBl.a. den här:
cyklande ska färdas efter varandra, men om det kan ske utan fara eller olägenhet får de färdas i breddDet cyklister och bilister inte är öv
Det här är nog en bra lista över vad som gäller.
http://www.cykelframjandet.se/c/malmo/regler.htm
Bl.a. den här:
cyklande ska färdas efter varandra, men om det kan ske utan fara eller olägenhet får de färdas i bredd
Det cyklister och bilister inte är öv
Quote from Funbeat user on 25 May 2008, 17:21"ska ge tecken när han eller hon tänker svänga eller byta körfält"
...
"ska ge tecken när han eller hon tänker svänga eller byta körfält"
...
Quote from Lena O on 25 May 2008, 17:26tecken ... är det lika med fingret?? (#)
tecken ... är det lika med fingret?? (#)
Quote from Fredrik Närenfors on 25 May 2008, 18:14Jag har ett dagsfärskt exempel på varför vi som cyklister absolut inte ska cykla längst ut mot kanten när det inte finns en vägren.
Jag och en kompis gjorde det idag. Jag ser några hål i marken framför mig och signalerar dem samtidigt som jag flyttar mig
Jag har ett dagsfärskt exempel på varför vi som cyklister absolut inte ska cykla längst ut mot kanten när det inte finns en vägren.
Jag och en kompis gjorde det idag. Jag ser några hål i marken framför mig och signalerar dem samtidigt som jag flyttar mig
Quote from ellen olsson on 25 May 2008, 18:46> Det verkar fungera nåt i stil med att bilarna håller lika långt från cyklisten som cyklisten håller från vägrenen.
Så har det i princip alltid varit...
> Det verkar fungera nåt i stil med att bilarna håller lika långt från cyklisten som cyklisten håller från vägrenen.
Så har det i princip alltid varit...
Quote from Anders Wallerstedt on 26 May 2008, 08:46Man SKA ta plats på vägen, annars saktar inte bilister ned, vid omkörning.
Man SKA ta plats på vägen, annars saktar inte bilister ned, vid omkörning.
Quote from Camilla Höög on 26 May 2008, 11:01Det som många bilister verkar glömma är att cyklister också är fordon och har lika stor rätt till vägen som de har.
Det som många bilister verkar glömma är att cyklister också är fordon och har lika stor rätt till vägen som de har.
Quote from Lena O on 26 May 2008, 11:03de också verka glömma att cyklister är människor också ....
om jag nu få generalisera 😉
de också verka glömma att cyklister är människor också ....
om jag nu få generalisera 😉
Quote from Mattias Johansson on 26 May 2008, 12:20Minns när jag cyklade Vänern Runt 2004 då vi cyklade i två led. Var lite krokiga vägar och en billist surade till och gjorde en dum omkörning. Vad han missade var att polisen stod och tittade på.
Polisen körde inte ikapp oss och gnällde om "olägenhet". D
Minns när jag cyklade Vänern Runt 2004 då vi cyklade i två led. Var lite krokiga vägar och en billist surade till och gjorde en dum omkörning. Vad han missade var att polisen stod och tittade på.
Polisen körde inte ikapp oss och gnällde om "olägenhet". D