Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelKlungcykling, det juridiska läget …
You need to log in to create posts and topics.

12

Det är möjligt att detta har varit uppe tidigare (hittar inget trots sök...) men hur ser egentligen det juridiska läget ut när det gäller klungcykling?

Det är sannolikt inte bara jag som emellanåt blir mer eller mindre hårt ansatt när folk upptäcker att

Det här är nog en bra lista över vad som gäller.
http://www.cykelframjandet.se/c/malmo/regler.htm

Bl.a. den här:
cyklande ska färdas efter varandra, men om det kan ske utan fara eller olägenhet får de färdas i bredd

Det cyklister och bilister inte är öv

"ska ge tecken när han eller hon tänker svänga eller byta körfält"
...

tecken ... är det lika med fingret?? (#)

Jag har ett dagsfärskt exempel på varför vi som cyklister absolut inte ska cykla längst ut mot kanten när det inte finns en vägren.
Jag och en kompis gjorde det idag. Jag ser några hål i marken framför mig och signalerar dem samtidigt som jag flyttar mig

> Det verkar fungera nåt i stil med att bilarna håller lika långt från cyklisten som cyklisten håller från vägrenen.

Så har det i princip alltid varit...

Man SKA ta plats på vägen, annars saktar inte bilister ned, vid omkörning.

Det som många bilister verkar glömma är att cyklister också är fordon och har lika stor rätt till vägen som de har.

de också verka glömma att cyklister är människor också ....
om jag nu få generalisera 😉

Minns när jag cyklade Vänern Runt 2004 då vi cyklade i två led. Var lite krokiga vägar och en billist surade till och gjorde en dum omkörning. Vad han missade var att polisen stod och tittade på.

Polisen körde inte ikapp oss och gnällde om "olägenhet". D

12