Quote from Guest on 18 April 2010, 19:30Jag cyklade 8 mil på egen hand idag och snittade 28,5 km/h. Jag är triatlet och ovan vid klungkörning men snart stundar ett par linjelopp; bl a Vätternrundan.
Fråga: Hur stor effekt på hastigheten har klungkörning (som en tumregel; t ex 10 % högre snitth
Jag cyklade 8 mil på egen hand idag och snittade 28,5 km/h. Jag är triatlet och ovan vid klungkörning men snart stundar ett par linjelopp; bl a Vätternrundan.
Fråga: Hur stor effekt på hastigheten har klungkörning (som en tumregel; t ex 10 % högre snitth
Quote from Funbeat user on 18 April 2010, 19:40Om du slipper dra skulle du nog hänga med i 35 km/h på samma sträcka. Men om du ska fram i vinden i samma fart blir det en annan sak... Sen behöver man träna på klungkörning, dels för att göra det på ett säkert sätt men också för att kunna slappna av och
Om du slipper dra skulle du nog hänga med i 35 km/h på samma sträcka. Men om du ska fram i vinden i samma fart blir det en annan sak... Sen behöver man träna på klungkörning, dels för att göra det på ett säkert sätt men också för att kunna slappna av och
Quote from Funbeat user on 18 April 2010, 19:41Beror på antal starka cyklister och vind, + din förmåga att placera dig bra.
Alltid ett par km/h i snitt...
Beror på antal starka cyklister och vind, + din förmåga att placera dig bra.
Alltid ett par km/h i snitt...
Quote from Funbeat user on 18 April 2010, 19:48ca 5 km/ h
Sen beror det på motvind, medvind, uppför, nerför ,kantvnid eller en kombination av allt
ca 5 km/ h
Sen beror det på motvind, medvind, uppför, nerför ,kantvnid eller en kombination av allt
Quote from Funbeat user on 18 April 2010, 19:55Leta reda på någon med EU moppe och ligg bakom max en halv meter ifrån, ta en otrafikerad väg och håll 40-45 km/h. Försök få ett flyt och håll dig avslappnad, lägg in några intervaller genom att släppa moppen och jaga ifatt.
Kör några sådana pass så har
Leta reda på någon med EU moppe och ligg bakom max en halv meter ifrån, ta en otrafikerad väg och håll 40-45 km/h. Försök få ett flyt och håll dig avslappnad, lägg in några intervaller genom att släppa moppen och jaga ifatt.
Kör några sådana pass så har
Quote from Funbeat user on 18 April 2010, 20:13*Borta, finns inte mer.*
*Borta, finns inte mer.*
Quote from Funbeat user on 18 April 2010, 20:49Men min relativt begränsade cykelkarriär så skulle jag också gissa på typ 5 km/h beroende på klungans storlek.
Förra året när jag tränade för VR så låg jag nog på ungefär 28,5 på mina långpass (10 mil), vilka jag körde på egen hand.
VR körde jag med e
Men min relativt begränsade cykelkarriär så skulle jag också gissa på typ 5 km/h beroende på klungans storlek.
Förra året när jag tränade för VR så låg jag nog på ungefär 28,5 på mina långpass (10 mil), vilka jag körde på egen hand.
VR körde jag med e
Quote from Funbeat user on 18 April 2010, 21:29Generellt har man nog mest nytta av klungkörning i rak motvind. I övriga vindriktningar minskar nyttan. Men det beror ju också på hur duktig man är att placera sig i det bästa suget, och om det ens är möjligt. Beroende på väggbredd och var på vägbanan fra
Generellt har man nog mest nytta av klungkörning i rak motvind. I övriga vindriktningar minskar nyttan. Men det beror ju också på hur duktig man är att placera sig i det bästa suget, och om det ens är möjligt. Beroende på väggbredd och var på vägbanan fra
Quote from Funbeat user on 18 April 2010, 21:58Vid kantvind har du störst nytta av klungkörning, om du har rulle.
Vid kantvind har du störst nytta av klungkörning, om du har rulle.
Quote from Funbeat user on 18 April 2010, 22:21förutsatt att det inte är stark sidvind och att alla hjälps åt och att gruppen fungerarbra, så är hastighetsökningen till största delen en logaritmisk funktion av antalet personer i gruppen: ju fler man är ju fortare kan man köra, upp till den gräns där m
förutsatt att det inte är stark sidvind och att alla hjälps åt och att gruppen fungerarbra, så är hastighetsökningen till största delen en logaritmisk funktion av antalet personer i gruppen: ju fler man är ju fortare kan man köra, upp till den gräns där m