Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelKlungkörnings effekt på hastighet …
You need to log in to create posts and topics.

Varför 20 sek?
Det är bara att öka takten på skiftningen.

well det är inte så "bara". Man kan göra det men ju kortare tid man ligger först, ju större krav ställs på gruppen och risken för att tempot ökar och att dragspelseffekter uppkommer ökar. För att det ska kännas behagligt och säkert ligger, enligt min erfa

Då ändrar man ordningen så det flyter bättre.

hur menar du ändra ordningen?

Var någon sitter så det blir jämnare och högre fart.
Det är tricket i all form av lagtempo.

ja om de olika cyklisterna i gruppen är olika starka är det bra. Är man många i gruppen är det svårare att lösa men brukar fixa sig ändå till slut (de svaga faller bak och bildar svans...)

Då har man feltänkt hela tanken.
Antingen drar de svaga mindre eller så står de över första halvan.

Jag håller med om att det optimala är att göra som du säger, men det kräver att laget har tränat ihop mycket och känner varandras styrkor och svagheter, så att man vet hur starka alla är i förhållande till de andra i gruppen.

Om det nu är VR som hägrar ä

Tack föra alla synpunkter!

Och Christian.... Ja, jag har anmält mig till en Sub10-grupp. Ska bli spännande. Det blir femte gången jag kör VR, men sist jag körde VR var 1986....

Med upprepade observationer under jobbpendlande i mot- resp medvind, har jag konstaterat att det tidsmässigt tar ca 15% längre tid att köra samma sträcka i motvind som i medvind. Det torde kunna överföras till klungkörning, där medvinden kan betraktas som