Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelKlungor i VR och Halvvättern? Får …
You need to log in to create posts and topics.

Får man hänga på vilka klungor som helst? Kommer alla klungor från cykelklubbar eller finns det singelcyklister som bildar egna klungor under loppet? Kör alla i klungor eller finns de de som kör ensamma?

Finns ingen regel som säger att man inte får haka på en klunga men man bör ha tränat i sådana för att känna till vissa tecken och hur man beter sig, t ex man trampar hårt nerför om man ligger först.
Vissa kör stängda klungor med en grindvakt. Detta för at

EDIT: Tog bort inlägget för jag höll mig inte riktigt till ämnet.

Det brukar ge sig.
I tävlingscykel handlar det om att skaffa sig vänner och inte ovänner.

TeamRideOfHope kommer köra både halv och hel-Vättern. Fullt i startgrupperna men man är alltid välkommen att hänga med.

Vad gör man för tecken när man går undan och slutar dra?

Mina erfarenheter/tolkningar:
Singelled: Man gör helst en koll bakåt, visar med ena handen att man går undan från täten. Detta sker åt överenskommet håll (inåt eller utåt).
Dubbla led: Man har ett led som håller tempot, det andra ledet faller av sakta sak

Jag ska cykla tjejvättern och gissar att det blir trångt med 6000 st cyklister á 10 mil. Finns garanterat alltid någon jag kan/orkar hänga därför är det bra att lära sig vissa regler.

Hur gör man om man rullar ifatt någon nerför och den person också har

Så som singelcyklist kan man hänga på de klungor som man håller samma tempo som för tillfället och sen bara släppa om man inte orkar samma tempo och byta till nån annan klunga?

Nya tecken i vissa fall tydligen.
Det är kanske HCK:s tecken?