Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningKnä...hä..
You need to log in to create posts and topics.

Löparknä, tänker jag, smärta på utsidan. Ibland under knäskålen. Hållit på nu några veckor. Smärtan kommer efteråt. Medans jag springer har jag känningar men det är inget större hinder. Borta över natten...nästan...jag kan springa i alla fall. Illiotibial

ja antagligen är senan du känner fästet på bakre yttre lårmuskeln (biceps femoris)

har du haft ryggproblem tidigare?

Arrakk, om det är löparknä du lider av skulle jag nog rekommendera att du läser:
http://www.funbeat.se/life/blog/show.aspx?Blogid=14692 (för stretchövningar)

och

http://www.sct.nu/traning/tips/itb/itbartikel.htm (för anatomi, orsaker och fler tips om h

Jag har haft rätt klena muskler nere i ryggen, så där så att man blir trött och mörbultad bara av att stå länge. Men det har jag tagit hand om. Sen har jag haft ett direkt ryggproblem när jag slet mig och förmodligen rubbade nån kota. Det blev lishiaskän

för att få ett löparknä måste nånting få femur att rotera innåt.
opch då finns ofta svaret i ryggen. kotor hoppar inte i första taget.
sen att många felaktikt förväxlat tractustendinit/os med löparknä hjälper inte till

för att få ordning på knä/lår så må

Det räcker att öka löpdosen för mycket för att få ITB-syndrom. På svenska verkar löparknä ofta vara det samma som iliotibialbandssyndrom, men på engelska är det snarast tvärtom - dvs. runners knee syftar på patellofemoralt syndrom som är något helt annat

Ja, jag vet inte vad som är vad. Det blir ju blandat termer på engleska och svenska och stor förvirring pga interet. Och visst, jag är nybörjare på att löpa, har förmodligen kört igång för hårt med bättre kondition än vad löpovana ben tål.

Men jag märke

leta upp en bra sjukgymnast istället. hör med vännre och bekanta om de kan mendera någon

Jag fick mitt ITBS fixat av min naprapat (Fredrik på TeamFysiq i Stockholm) före maran 2007, sen dess har jag bara haft känning (men ingen smärta) en enda gång.
Det är värt varenda krona!