Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej!

Jag har börjat springa de senaste åren, men sporadiskt. I år går jag in för det lite mer eftersom jag har anmält mig till ett 10km-lopp.
I söndags morse (två dagar sen) sprang jag med en löpgrupp och klarade 10 km för första gången! 🙂 Jag hade int

Speciella knäövningar tror jag inte på men däremot regelbunden löpträning (3 ggr i veckan) i minst 2 månaders uppbyggnadsfas där du tar det lugnt - du ska absolut inte ta i så du mår "lite illa"!

Även om du tycker att det går långsamt så kräver senfästen

Kan tipsa om en mycket bra app som tagits fram för att undvika knäbesvär. Ursprungligen togs den fram för att minska antalet knäskador hos kvinnliga fotbollsspelare, men man har sett stora förändringar även inom andra idrotter. Appen heter "Knäkontroll" o

Jag tror inte heller på att ta knäövningar istället för löppass, möjligen som komplement. För det är ju milen du vill kunna springa?

Jag får intrycket att du bara sprungit 4 miles ett par gånger innan du gav dig på milen? Redan det kan vara lite tufft, v

Tack så mycket alla, för all hjälp. Jag gick till träningen igår och det gick bra. Jag kände av lite igen men det gick över direkt.

Ja, jag hade bara sprungit 4 miles kanske 3 gånger innan jag ökade till 10k... Och som sagt ingen motion däremellan, utom

Jag tror på varierad träning, så det är absolut inte fel att köra styrketräning för att bygga upp hela kroppen! Löpargruppen kanske har lite styrkeövningar också? Knäkontrollappen är helt okay, den ger många bra tips!

Jag tror framför allt att det var en

Tack till Jenny också.
Jag har de senaste åren kört ett löpprogram typ "från soffpotatis till 5k" ett par gånger, så jag har sprungit ett tag. När jag körde det programmet lyckades jag hålla mig till 2 eller ofta 3 gånger i veckan. Så helt nybörjare är ja

Såg löparavsnittet från Svett & Etikett på SVT Flow igår, där tog de upp knäproblem vid löpning och visade nån övning för att kunna fortsätta springa.
Kan verkligen rekommendera dig att titta på detta avsnitt.

Hej Anna!

Jag tror lite som Jenny, på varierad träning. Man har absolut nytta av att lägga in styrkepass (om inte annat de som är anpassade för löpning). Ju mer muskulatur man har som kan bära runt en, desto mindre sliter man på ligament och senor.
Pers

Ett bra sätt att hålla igång kroppen är att promenera mycket. Själv promenerar jag mellan 45 0ch 60 min en vanlig arbetsdag. Till och från lokaltåget, visserligen bara 10-15 min åt gången. Men totalt blir det en hel del.

Sen när man ökar på veckodosen bö

12