Quote from Guest on 28 December 2011, 11:54Hej!
Har precis monterat min racer i trainern, men en god vän till mig sade att han hört/läst att kofiber-ramar kan ta skada av att användas i trainer.
Stämmer det? Finns det en speciellt ökad risk för skador på en kolfiberram om man använder den i en t
Hej!
Har precis monterat min racer i trainern, men en god vän till mig sade att han hört/läst att kofiber-ramar kan ta skada av att användas i trainer.
Stämmer det? Finns det en speciellt ökad risk för skador på en kolfiberram om man använder den i en t
Quote from Berit Bengtson on 28 December 2011, 12:04Det beror iofs på vilken trainer du har, men enl de tester jag har läst,
med trådtöjningsgivare på ramen, så belastas ramen mindre i en
trainer än vid vanlig cykling.
BILD:http://www.tour-magazin.de/uploads/tx_saltnews/b92c796a533803a9985e6c981d8eee49e45b
Det beror iofs på vilken trainer du har, men enl de tester jag har läst,
med trådtöjningsgivare på ramen, så belastas ramen mindre i en
trainer än vid vanlig cykling.
BILD:http://www.tour-magazin.de/uploads/tx_saltnews/b92c796a533803a9985e6c981d8eee49e45b
Quote from Funbeat user on 28 December 2011, 12:11Jag har en vanlig trainer, billig från Biltema, med rulle mot bakdäcket.
Jag har en vanlig trainer, billig från Biltema, med rulle mot bakdäcket.
Quote from Funbeat user on 28 December 2011, 22:33Vad man kan tänka sig är väl kraften som uppstår vid infästningen mot bakhjulet - alltså fixeringen mot trainer i sidled.
I vanliga fall (ute på vägen) så sitter inte bakgaffeln fixerad utan lutar med hjul och ram - i trainern så blir det en annan belastn
Vad man kan tänka sig är väl kraften som uppstår vid infästningen mot bakhjulet - alltså fixeringen mot trainer i sidled.
I vanliga fall (ute på vägen) så sitter inte bakgaffeln fixerad utan lutar med hjul och ram - i trainern så blir det en annan belastn
Quote from Funbeat user on 28 December 2011, 22:48Den eneste fare er at en kan klemme sammen lagerskålene om en strammer veldig stramt i innfestningen. men da skal en nok dra reelt til,
Den eneste fare er at en kan klemme sammen lagerskålene om en strammer veldig stramt i innfestningen. men da skal en nok dra reelt til,
Quote from Funbeat user on 28 December 2011, 23:36Hur skulle det kunna påfresta på lagerskålarna?
Snabblåsets stång lär väll knappast kunna komprimeras av lite tryck!
Hur skulle det kunna påfresta på lagerskålarna?
Snabblåsets stång lär väll knappast kunna komprimeras av lite tryck!
Quote from Funbeat user on 29 December 2011, 00:15""men da skal en nok dra reelt til,"""
""men da skal en nok dra reelt til,"""
Quote from Funbeat user on 29 December 2011, 18:54Det enda du behöver tänka på är att inte stå upp. Även om du inte "bänder" så mycket så finns det risker för skador på cykeln. Sittställning är det som gäller.
/Sören
Det enda du behöver tänka på är att inte stå upp. Även om du inte "bänder" så mycket så finns det risker för skador på cykeln. Sittställning är det som gäller.
/Sören
Quote from Berit Bengtson on 29 December 2011, 21:53Sören Wilsson skrev:
> Det enda du behöver tänka på är att inte stå upp.
> Även om du inte "bänder" så mycket så finns det
> risker för skador på cykeln.Har du ngn källa till det påståendet?
Sören Wilsson skrev:
> Det enda du behöver tänka på är att inte stå upp.
> Även om du inte "bänder" så mycket så finns det
> risker för skador på cykeln.
Har du ngn källa till det påståendet?
Quote from Funbeat user on 29 December 2011, 22:43Jag står alltid upp när jag kör på min trainer. (Får liksom ont i röven och behöver ställa mig upp ibland.)
Nu menar jag inte att jag står upp hela tiden. Men ibland när jag leker att jag cyklar i en backe så kan det bli 10-15 min.
Inga problem med min e
Jag står alltid upp när jag kör på min trainer. (Får liksom ont i röven och behöver ställa mig upp ibland.)
Nu menar jag inte att jag står upp hela tiden. Men ibland när jag leker att jag cyklar i en backe så kan det bli 10-15 min.
Inga problem med min e