Quote from Guest on 26 April 2010, 10:13vad säger ni, kör ni någon ordentlig kolhydratsladdning inför halvmara? själv har jag aldrig brytt mig om det inför så pass kort lopp, men det finns kanske något att vinna på det?
vad säger ni, kör ni någon ordentlig kolhydratsladdning inför halvmara? själv har jag aldrig brytt mig om det inför så pass kort lopp, men det finns kanske något att vinna på det?
Quote from Funbeat user on 26 April 2010, 10:23Tror inte det behövs, såvida du inte springer långsammare än två timmar.
Tror inte det behövs, såvida du inte springer långsammare än två timmar.
Quote from Funbeat user on 26 April 2010, 10:24Om du med "kolhydratsladda" menar "äta mat" så tror jag starkt på det. Mat kommer bra tillhanda under loppet.
Om du med "kolhydratsladda" menar "äta mat" så tror jag starkt på det. Mat kommer bra tillhanda under loppet.
Quote from Funbeat user on 26 April 2010, 13:21Jag tror på att planera sina måltider så man äter sådant som man har en bra mage av. oftast så är det bättre kolhydrater som jag mår bättre av så då blir det ju att man laddar. Testade att köra massvis av rotfrukter lök vitlök chili grädde till middag dag
Jag tror på att planera sina måltider så man äter sådant som man har en bra mage av. oftast så är det bättre kolhydrater som jag mår bättre av så då blir det ju att man laddar. Testade att köra massvis av rotfrukter lök vitlök chili grädde till middag dag
Quote from Funbeat user on 26 April 2010, 13:36Kolhydratdepåerna behöver ändå vara skapligt välfyllda för att räcka 90-120 minuter i relativt hård ansträngning, så jo - även om du inte *behöver* en regelrätt kolhydratladdning så tjänar du på att ha glykogenlagren ordentligt påfyllda innan start.
Kolhydratdepåerna behöver ändå vara skapligt välfyllda för att räcka 90-120 minuter i relativt hård ansträngning, så jo - även om du inte *behöver* en regelrätt kolhydratladdning så tjänar du på att ha glykogenlagren ordentligt påfyllda innan start.
Quote from Funbeat user on 26 April 2010, 15:02Min namne.
Säger inte att det skadar alls. tvärtom, men jag tror att det viktiga är att man mår bra. Kan man kombinera dessa så tror jag på bra resultat. annars så skall man nog priotitera må bra känslan...
Min namne.
Säger inte att det skadar alls. tvärtom, men jag tror att det viktiga är att man mår bra. Kan man kombinera dessa så tror jag på bra resultat. annars så skall man nog priotitera må bra känslan...
Quote from Funbeat user on 27 April 2010, 16:02Tror som föregående talare! Dumt att exprimentera med maten innan ett lopp, lätt att det slutar med köande till bajjamajorna... 😉
Sunt förnuft gäller!
Tror som föregående talare! Dumt att exprimentera med maten innan ett lopp, lätt att det slutar med köande till bajjamajorna... 😉
Sunt förnuft gäller!
Quote from Funbeat user on 27 April 2010, 16:42Jag körde detta innan Kungsbackaloppet.
http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=721989
Jag körde detta innan Kungsbackaloppet.
http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=721989
Quote from Funbeat user on 28 April 2010, 00:48Jag har läst någonstans att glykogenlagret kan boostas från 1h till 1.5-2h mha kolhydratladdning. Om det stämmer måste det ju vara perfekt för varvet.
Men det kan nog vara vettigt att test-ladda någon gång innan varvet för att se hur magen reagerar.
Jag har läst någonstans att glykogenlagret kan boostas från 1h till 1.5-2h mha kolhydratladdning. Om det stämmer måste det ju vara perfekt för varvet.
Men det kan nog vara vettigt att test-ladda någon gång innan varvet för att se hur magen reagerar.
Quote from Funbeat user on 28 April 2010, 07:51Nej det stämmer tyvärr inte alls.. Man kan (som motionär) ha ung 2000 kcal max i förrådet. Mycket vältränade elitidrottsmän kan ha upp till 800 kcal mer. Sedan har det med vilken intensitet man använder hur länge förrådet räcker. Man kan träna att öka f
Nej det stämmer tyvärr inte alls.. Man kan (som motionär) ha ung 2000 kcal max i förrådet. Mycket vältränade elitidrottsmän kan ha upp till 800 kcal mer. Sedan har det med vilken intensitet man använder hur länge förrådet räcker. Man kan träna att öka f