Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningkolhydratsladda inför varvet?
You need to log in to create posts and topics.

12

vad säger ni, kör ni någon ordentlig kolhydratsladdning inför halvmara? själv har jag aldrig brytt mig om det inför så pass kort lopp, men det finns kanske något att vinna på det?

Tror inte det behövs, såvida du inte springer långsammare än två timmar.

Om du med "kolhydratsladda" menar "äta mat" så tror jag starkt på det. Mat kommer bra tillhanda under loppet.

Jag tror på att planera sina måltider så man äter sådant som man har en bra mage av. oftast så är det bättre kolhydrater som jag mår bättre av så då blir det ju att man laddar. Testade att köra massvis av rotfrukter lök vitlök chili grädde till middag dag

Kolhydratdepåerna behöver ändå vara skapligt välfyllda för att räcka 90-120 minuter i relativt hård ansträngning, så jo - även om du inte *behöver* en regelrätt kolhydratladdning så tjänar du på att ha glykogenlagren ordentligt påfyllda innan start.

Min namne.
Säger inte att det skadar alls. tvärtom, men jag tror att det viktiga är att man mår bra. Kan man kombinera dessa så tror jag på bra resultat. annars så skall man nog priotitera må bra känslan...

Tror som föregående talare! Dumt att exprimentera med maten innan ett lopp, lätt att det slutar med köande till bajjamajorna... 😉
Sunt förnuft gäller!

Jag körde detta innan Kungsbackaloppet.
http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=721989

Jag har läst någonstans att glykogenlagret kan boostas från 1h till 1.5-2h mha kolhydratladdning. Om det stämmer måste det ju vara perfekt för varvet.

Men det kan nog vara vettigt att test-ladda någon gång innan varvet för att se hur magen reagerar.

Nej det stämmer tyvärr inte alls.. Man kan (som motionär) ha ung 2000 kcal max i förrådet. Mycket vältränade elitidrottsmän kan ha upp till 800 kcal mer. Sedan har det med vilken intensitet man använder hur länge förrådet räcker. Man kan träna att öka f

12