Quote from Guest on 26 May 2011, 04:27Jag har precis börjat löpa mer regelbundet och försöker springa 3 gånger per vecka. Förutom detta gymmar jag dessutom 3 gånger i veckan. När jag började springa slutade jag träna ben under dessa pass eftersom jag var rädd att de skulle ta mer styrk än jag
Jag har precis börjat löpa mer regelbundet och försöker springa 3 gånger per vecka. Förutom detta gymmar jag dessutom 3 gånger i veckan. När jag började springa slutade jag träna ben under dessa pass eftersom jag var rädd att de skulle ta mer styrk än jag
Quote from Funbeat user on 26 May 2011, 04:37(1) Jag vill säga NEJ, och BRA. NEJ till föreställningen att du får skador av styrketräning - det är av löpningen du får skador och BRA till den fördelning va löpning och styrketräning som du har. Med tiden blir det fler löp-pass (ej fler styrketräningspa
(1) Jag vill säga NEJ, och BRA. NEJ till föreställningen att du får skador av styrketräning - det är av löpningen du får skador och BRA till den fördelning va löpning och styrketräning som du har. Med tiden blir det fler löp-pass (ej fler styrketräningspa
Quote from Funbeat user on 26 May 2011, 07:36Jag springer nästan varje dag i veckan och jag tränar ingen styrketräning specifikt för bena. Jag säger inte att det inte är bra att träna styrketräning för bena MEN som regel förstör det ena det andra. Löpstyrketräning som Anders beskrev ovan tror jag är
Jag springer nästan varje dag i veckan och jag tränar ingen styrketräning specifikt för bena. Jag säger inte att det inte är bra att träna styrketräning för bena MEN som regel förstör det ena det andra. Löpstyrketräning som Anders beskrev ovan tror jag är
Quote from Funbeat user on 26 May 2011, 22:20Friidrottare, fotboll/hockeyspelare, rugbyspelare o många andra kombinerar löpning o styrka. Inget magiskt eller omöjligt i det, om du inte vill bli elit inom bägge samtidigt
Friidrottare, fotboll/hockeyspelare, rugbyspelare o många andra kombinerar löpning o styrka. Inget magiskt eller omöjligt i det, om du inte vill bli elit inom bägge samtidigt
Quote from Funbeat user on 27 May 2011, 06:07De brukar kombinera med annat också.
De brukar kombinera med annat också.
Quote from Funbeat user on 27 May 2011, 10:07I skadeförebyggande syfte är styrketräning bra för löpning. Om man är klen är det säkert bra i allmänhet också.
Dock blir man ju tyngre och det är inte bra för löpning.
För styrka är löpning det bästa man kan göra om man vill förlora styrka.
Var rätt
I skadeförebyggande syfte är styrketräning bra för löpning. Om man är klen är det säkert bra i allmänhet också.
Dock blir man ju tyngre och det är inte bra för löpning.
För styrka är löpning det bästa man kan göra om man vill förlora styrka.
Var rätt
Quote from Funbeat user on 28 May 2011, 09:39"Dock blir man ju tyngre och det är inte bra för löpning."
Per automatik blir man inte tyngre av styrketräning. Det är fler faktorer än så inblandade.
"Dock blir man ju tyngre och det är inte bra för löpning."
Per automatik blir man inte tyngre av styrketräning. Det är fler faktorer än så inblandade.
Quote from Funbeat user on 28 May 2011, 09:58Ryssfemmor?
Ryssfemmor?
Quote from Funbeat user on 28 May 2011, 10:27En möjlig faktor. Finns ju en del andra mer jordnära också såsom hur man lägger upp styrketräningen, kost osv...
En möjlig faktor. Finns ju en del andra mer jordnära också såsom hur man lägger upp styrketräningen, kost osv...
Quote from Funbeat user on 28 May 2011, 21:45Tack för alla svar.
Så hur ska jag planera in passen? Just nu blir det styrka mån, ons och fre då jag gymmet endast är öppet på vardagar (men endast kostar 400 kr/året). Springer tis, tors och antingen lör eller sön. Försöker variera mellan intervaller,
Tack för alla svar.
Så hur ska jag planera in passen? Just nu blir det styrka mån, ons och fre då jag gymmet endast är öppet på vardagar (men endast kostar 400 kr/året). Springer tis, tors och antingen lör eller sön. Försöker variera mellan intervaller,