Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Har hört att moderna löpband redan i sin inställning har tagit hänsyn till luftmotståndet. Jag undrar om det verkligen är så. Alla påstår att man ska spring med 1% lutning. Är det någon skillnad på gamla och nya band? Jag springer på en Tunturi T70.

Eva-

På löpbanden de har på gymmet så kan man sätta på fläkt om man vill (bli förkyld)

Jag upplever att löpbanden på gymmet där jag tränar är kalibrerade för att kompensera vindmotståndet man har utomhus. Märket på dom är StarTrac..

Kalibreras löpbandet då efter något medelvärde av vindmotstånd?
Lär vara rätt stor skillnad på hur mycket vindmotstånd en person på 1,5m har mot vad en på 2m får.

De allra flesta löpband jag har stött på, nya som gamla, är sorgligt okalibrerade övehuvudtaget. Det diffar lätt på 5-10% mellan verklig distans och på displayen angiven dito.

Hej, jag springer aldrig på löpband så jag har inget att tillföra, blev bara nyfiken: Hur skulle denna justering för luftmotstånd fungera? Genom att datorn visar lite kortare distans än vad mattan rullat? Eller genom en inbyggd lutning? Eller vad?

Mvh Ma

Den egengenererade fartvinden för en snabb motionär rör sig om ca 4m/s. Det blir väl inte jättemycket friktion av det?

Ca 25-40 W vid 4 m/s, gissningsvis. Definitivt inte försumbart!