Quote from Guest on 12 December 2010, 22:08Har hört att moderna löpband redan i sin inställning har tagit hänsyn till luftmotståndet. Jag undrar om det verkligen är så. Alla påstår att man ska spring med 1% lutning. Är det någon skillnad på gamla och nya band? Jag springer på en Tunturi T70.
Eva-
Har hört att moderna löpband redan i sin inställning har tagit hänsyn till luftmotståndet. Jag undrar om det verkligen är så. Alla påstår att man ska spring med 1% lutning. Är det någon skillnad på gamla och nya band? Jag springer på en Tunturi T70.
Eva-
Quote from Funbeat user on 12 December 2010, 22:18På löpbanden de har på gymmet så kan man sätta på fläkt om man vill (bli förkyld)
På löpbanden de har på gymmet så kan man sätta på fläkt om man vill (bli förkyld)
Quote from Funbeat user on 12 December 2010, 23:13Jag upplever att löpbanden på gymmet där jag tränar är kalibrerade för att kompensera vindmotståndet man har utomhus. Märket på dom är StarTrac..
Jag upplever att löpbanden på gymmet där jag tränar är kalibrerade för att kompensera vindmotståndet man har utomhus. Märket på dom är StarTrac..
Quote from Funbeat user on 13 December 2010, 10:43Kalibreras löpbandet då efter något medelvärde av vindmotstånd?
Lär vara rätt stor skillnad på hur mycket vindmotstånd en person på 1,5m har mot vad en på 2m får.
Kalibreras löpbandet då efter något medelvärde av vindmotstånd?
Lär vara rätt stor skillnad på hur mycket vindmotstånd en person på 1,5m har mot vad en på 2m får.
Quote from Funbeat user on 13 December 2010, 10:55De allra flesta löpband jag har stött på, nya som gamla, är sorgligt okalibrerade övehuvudtaget. Det diffar lätt på 5-10% mellan verklig distans och på displayen angiven dito.
De allra flesta löpband jag har stött på, nya som gamla, är sorgligt okalibrerade övehuvudtaget. Det diffar lätt på 5-10% mellan verklig distans och på displayen angiven dito.
Quote from Funbeat user on 13 December 2010, 13:12Hej, jag springer aldrig på löpband så jag har inget att tillföra, blev bara nyfiken: Hur skulle denna justering för luftmotstånd fungera? Genom att datorn visar lite kortare distans än vad mattan rullat? Eller genom en inbyggd lutning? Eller vad?
Mvh Ma
Hej, jag springer aldrig på löpband så jag har inget att tillföra, blev bara nyfiken: Hur skulle denna justering för luftmotstånd fungera? Genom att datorn visar lite kortare distans än vad mattan rullat? Eller genom en inbyggd lutning? Eller vad?
Mvh Ma
Quote from Funbeat user on 13 December 2010, 13:23Den egengenererade fartvinden för en snabb motionär rör sig om ca 4m/s. Det blir väl inte jättemycket friktion av det?
Den egengenererade fartvinden för en snabb motionär rör sig om ca 4m/s. Det blir väl inte jättemycket friktion av det?
Quote from Funbeat user on 13 December 2010, 13:45Ca 25-40 W vid 4 m/s, gissningsvis. Definitivt inte försumbart!
Ca 25-40 W vid 4 m/s, gissningsvis. Definitivt inte försumbart!