Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningKondition !!
You need to log in to create posts and topics.

Hejsan alla glada.
Har en liten fråga ang kondition, är så att jag dragit på mig en skada i skinkan fästet låret, har inte sprungit på 8 dagar nu, vill ge det lite vila till,funderar på en lätt tur på onsdag (mjukstart) om allt känns bra så kommer jag at

Lyfter tråden 🙂

Om jag inte minns fel så brukar man säga att det tar 3 ggr så lång tid som man vilat innan man är tillbaka på samma nivå. Störst risk är nog att man är sugen och vill ta igen förlorad träning och skadar sig igen. Konditionen är nog ingen fara på så kort t

Jag tror inte vi har så mycket att tappa, vi som i huvudsak springer på ansamlad mängd snarare än hyperform som resultat av balansering på övernivå, typ som elit och strax där under. Från perioder med mina 3-4 mil i veckan gör jag efter 3 månaders frånva

Om du inte springer på elitnivå sitter det nog mest i huvudet. Men ta det försiktigt för att inte slå upp skadan igen.

Ska ta det lungt o stabilt här i början, om det känns bra så får man stegvis öka.

Ta det försiktigt med bristning i lårmuskelfästet uppåt skinkan. har själv känning av det fortfarande efter ca ett och ett halvt år. träna upp det ordentligt med diverse styrketräning.

På två veckor så tappar du inkentinken...skulle du kuta lopp efter två veckors vila..dvs utan skada...så skulle det gå fortare än om du inte vilat. Viktigt är väl annars att du börjar liksom om från början å inte hoppar in i något konstigt program som du

inget!

Tack för alla råd, allt sitter väl i huvudet, man blir ju helt galen när man inte kan komma ut o springa. Imorgon får det bli premiärturen, har en runda hemma som är 4,2 km, det blir lite mjukstart på den...

/Anders