Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningKonditionsfråga
You need to log in to create posts and topics.

Jag har ett problem. Det verkar inte som att jag kan springa utan att bli jätteanfådd. Det känns som att jag spänner mig och hittar inte rytmen.
"Hahaha............ tjejen har ju ingen kondis, herregud fattar hon inte det själv?" Kanske det är någon som

Värmer Du upp nåt innan Du springer iväg?

Kroppen måste ju få bli förberedd på vad som komma skall. Att rusa från vilande puls till arbetspuls direkt får vem som helst att flåsa. Även dem som har kanonkondis. 🙂

Det är nog enklare att anpassa ansträngningen när man spinner, simmar eller åker skidor. När man springer måste man ju med varje steg lyfta hela kroppen. Fördelen är att det blir en bättre träning 😉

Börja med korta sträckor (en minut räcker) och gå lika

Tja inte vet jag Karin....men när jag tränade killar på Behandlingshem under en massa år så var det första felet dom gjorde = utgångshastigheten. Jag började med att GÅ med dom ett antal hundra meter å dom blev naturligtvis alldeles frustrerade..."Vi skul

Jeg havde samme problem da jeg begyndte at løbe, men siden jeg lærte at sætte tempo ned - så har jeg aldrig haft det problem mere.

Start med at løbe langsomt og når du føler dig varm (måske 10-15 minutter) så kan du sætte hastigheden op.

Det tog mig ca

Känner igen problemet - det är inte samma specifika muskler till skidor, löpning, inlines (som jag råkar köra) även om det är samma muskelgrupper. Så den gamla klassiska devisen "Det du tränar blir du bra på" stämmer...

Tack alla för era fina tips! Uppvärmning, lungt tempo i början då alltså. Då kanske detta är fel forum att ställa nästa fråga i,men jag gör det i alla fall:
I triatlon, där man ju har löpning som sista delmoment, hur gör man då för att hitta rytmen? Kans

Här finns ett par stycken: http://www.funbeat.se/groups/overview.aspx?GroupID=96

Som svar på din fråga - man tränar på det. Det kallas brickträning eller brickpass, att vänja kroppen vid att först cykla och sedan springa. Rekommenderas även för den som i