Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Och långdistans räknas väl som 4km sim 12mil cykel och 3mil löpning.

Personligen tycker jag att sporten hade gagnats av färre antal distanser, för att undvika förvirring.

Ser gärna att det begränsades till Super Sprint/Sprint/Olympisk/HIM/IM och att man

Stefan, den där typen av Ironman skulle jag ju inte banga på! 12/90/42, ja tack.

Jag tror TS har räknat %-satser från IM-distansen.

Anledningen till att det finns så många distanser är som skrivet ovan att vi har två organisationer som kör sina egna. Den ena har 3 vanliga och den andra 2.

ITU
Sprint
Olympisk
Långdistans

WTC
HIM
IM

Ironman som tri-mall är kanske lite som Vasaloppet som skidloppsmall:) Det FINNS ju skidlopp som inte är jättelånga platta lopp i klassisk stil, även om de syns mindre i motionärsfora

12/90/42 mmmm

12km simning 2:45 - 1:25/100m då man vill inte simma på max
90km cykling 2:30 - 36km/tim snitt
42.2 löpning 4:30 - på en riktig bra dag tror jag.

om någon starta den distans är jag med 😉

Vi kör ungefär 12 km simning i vårt Ultrarace, Ryan 🙂 Fast då är de andra siffrorna 500/90. Och så är det uppdelat på tre dagsetapper. Fast det är ganska fin simning.

Annars tycker jag just ITU-distanserna (långdistans och olympisk) har ett mer harmonis

Själv tycker jag att det är för lite cykel på alla distanser. 🙂

Robert: denna http://www.ultratri.se

jag skulle aldrig klara 91km löpning på en dag. kanske över två dagar, men mer sannolikt 3 dagar 😉

Sen finns det ju Tristars 111-serie (och andra serier), som dykt upp på senare år.
1km sim 100km cykel o 10km löpning.

Xterra har sina distanser, men de är ju iofs i en lite annan disciplin eftersom de är offroad.

Känns som att en del eventskapare vil

Ursäkta en dåligt formulering första inlägget,
men tack för info

Hämtade data från http://sv.wikipedia.org/wiki/Triathlon#Distanser

Distanser Simning (m) Cykling (km) Löpning (km)
Motionsdistans 400 20 5
Sprintdistans 750 20 5
Olympisk distans 1500 40 1