Quote from Guest on 26 November 2007, 07:42Hej!
Glad amatör"löpare" här. Försöker springa ett par gånger i veckan sedan några månader tillbaka men efter 30 min ungefär så krampar det förskräckligt i nedre delen av magen vid ljumskarna ungefär. Känns nästan som mensvärk och går inte över förrän ja
Hej!
Glad amatör"löpare" här. Försöker springa ett par gånger i veckan sedan några månader tillbaka men efter 30 min ungefär så krampar det förskräckligt i nedre delen av magen vid ljumskarna ungefär. Känns nästan som mensvärk och går inte över förrän ja
Quote from Camilla Höög on 26 November 2007, 07:52Vätskebrist eller mineral- & saltbrist, båda kan ge kramp. Dock kan också för mycket vatten ge kramp eftersom det urlakar salthalten i kroppen.
Du kan prova följande:
Drick sportdryck med extra salter och mineraler, t.ex. Enervit G, när du tränar. Ta Ener
Vätskebrist eller mineral- & saltbrist, båda kan ge kramp. Dock kan också för mycket vatten ge kramp eftersom det urlakar salthalten i kroppen.
Du kan prova följande:
Drick sportdryck med extra salter och mineraler, t.ex. Enervit G, när du tränar. Ta Ener
Quote from Catharina Brattlin on 26 November 2007, 08:25Anna, om Du upplever denna krampkänsla VARJE gång Du springer beror det nog inte på mineral-vätskebrist. 30 minuters löpning är heller inte tilräckligt långt för att sådan brist skulle kunna uppstå. Däremot kramp i för dåligt tränad magmuskulatur är en fu
Anna, om Du upplever denna krampkänsla VARJE gång Du springer beror det nog inte på mineral-vätskebrist. 30 minuters löpning är heller inte tilräckligt långt för att sådan brist skulle kunna uppstå. Däremot kramp i för dåligt tränad magmuskulatur är en fu
Quote from Funbeat user on 26 November 2007, 17:59Sylvia, jag misstänkte att det kanske kunde vara något i den stilen. Tvivlar ju nämligen också på att det skulle vara vätskebrist/mineralbrist. Men att det kan vara slappa magmuskler kan säkert stämma. Får väl ställa mig i plankan medan jag pluggar eller
Sylvia, jag misstänkte att det kanske kunde vara något i den stilen. Tvivlar ju nämligen också på att det skulle vara vätskebrist/mineralbrist. Men att det kan vara slappa magmuskler kan säkert stämma. Får väl ställa mig i plankan medan jag pluggar eller
Quote from Catharina Brattlin on 26 November 2007, 18:36Diagonallyft, en klassisk bra gympaövning: stå på knän och händer, lyft och sträck ut höger ben och vänster arm, stanna upp någon sekund och vänd tillbaka. Gör samma på andra sidan. Titta i golvet hela tiden. Denna övning kan också göras liggande på magen
Diagonallyft, en klassisk bra gympaövning: stå på knän och händer, lyft och sträck ut höger ben och vänster arm, stanna upp någon sekund och vänd tillbaka. Gör samma på andra sidan. Titta i golvet hela tiden. Denna övning kan också göras liggande på magen
Quote from Funbeat user on 26 November 2007, 19:49är innre magmusklerna urkopplade av någon anledning (ryggen) så måste man åtgärda det först. annars är det helt rätt att träna magen
är innre magmusklerna urkopplade av någon anledning (ryggen) så måste man åtgärda det först. annars är det helt rätt att träna magen
Quote from Linnea Persson on 26 November 2007, 19:58"Benlyft: ligg på mage och titta i golvet. Lyft båda benen samtidigt utåt och lyft tillbaka, och undvik nudda golvet med fötterna i ytterläget. Upprepa. Denna övning tar mer på nedre delen av ryggen samt gluttarna."
Den övningen lät intressant, men jag ä
"Benlyft: ligg på mage och titta i golvet. Lyft båda benen samtidigt utåt och lyft tillbaka, och undvik nudda golvet med fötterna i ytterläget. Upprepa. Denna övning tar mer på nedre delen av ryggen samt gluttarna."
Den övningen lät intressant, men jag ä
Quote from Catharina Brattlin on 26 November 2007, 20:29Helt rätt, Mimmi. Lyft benen (de ska vara raka), för ut de åt sidorna och sen in igen, utan att nudda golvet i någon av positionerna. Så värst högt tror jag inte att Du kommer att kunna lyfta benen med rätt teknik, dvs att överkroppen ligger kvar i golvet
Helt rätt, Mimmi. Lyft benen (de ska vara raka), för ut de åt sidorna och sen in igen, utan att nudda golvet i någon av positionerna. Så värst högt tror jag inte att Du kommer att kunna lyfta benen med rätt teknik, dvs att överkroppen ligger kvar i golvet
Quote from Linnea Persson on 27 November 2007, 07:26Tackar! Låter som en perfekt övning för mig, jag är inte stark i ryggen, framförallt inte i svanken, och jag känner att jag har slarvat med den delen i träningen.
Tackar! Låter som en perfekt övning för mig, jag är inte stark i ryggen, framförallt inte i svanken, och jag känner att jag har slarvat med den delen i träningen.