Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningKramp i vaderna
You need to log in to create posts and topics.

12

Någon som har något tips hur man undviker att få kramp i vaderna. Jag brukar få det efter ca 30min i vattnet, oavsett om det är bassäng eller öppet vatten med våtdräkt. Tack vare att jag får kramp så ofta så tänker man på det hela tiden medans man simmar.

(V)

Jag kan få kramp om jag sträcker väldigt mycket på ben och tår när jag kickar.

Testa magnesiumtillskott. Snacka med dem på Apoteket.

En del säger att det beror på vätskebrist. Jag vet inte. Men det kan vara värt att testa att dricka relativt ordentligt innan, träningen / loppet. Alltså inte stora mänger precis innan, utan helst lite då och då under dagen (om du tränar / tävlar på efter

Testade resorb igår kväll och idag på morgonen och fick inte kramp på morgonens 50-min pass, så resorb kanske är lösningen

För mig har det hjälpt att fylla på ordentligt med vätska. Inte haft kramp sen jag såg till att vara noga med det.

En lång förklaring:
http://traningslara.se/blogg/varfor-far-man-kramp-del-i/

Jag tror att det är det faktum att i frisim har du vaden lätt spänd i ett mycket förkortat läge som gör dig kramp-benägen.

Citerar mitt eget inlägg i annan tråd där jag citerar

Jag har hävt kramper under pågående lopp, precis som Anders beskriver, med vanligt koksalt. Huruvida detta rör sig om placebo, eller någon kroppslig reaktion som forskarna ännu inte lyckats hitta är ointressant för mig.

Koksalt gynnar inga profitörer för

Kranvatten är billigt.

12