Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningKramp i vaderna
You need to log in to create posts and topics.

12

Om det nu så ofta vore salt/magnesiumbrist, vorde det inte märkligt att:

a) det nästan alltid är i vaderna man har mest magnesiumbrist?
b) krampen ofta försvinner långt snabbare än vad intaget magesium har hunnit tas upp av kroppen och ddistribueras ut t

Jag har inte stannat de gånger jag hävt kramp med salt. Bara saktat ner lite för att få upp saltbehållaren ur löparryggan.

Anders: Kan du tänka dig möjligheten att forskningen inte är "klar" med denna fråga - och att det någon gång i framtiden kan komma

Ingen stannar och äter tabletter i Open Watersimning / triathlon. Kramp kommer lika gärna i t.ex. lår, ljumskar eller t.ex. under foten. Om krampen försvinner av att man dricker lite extra vatten ett par timmar innan loppet så är det väl bra 🙂

Jag återuppväcker den här tråden eftersom jag alltid får kramp under simning, men väldigt sällan under annat idrottsutövande. Teorin att det beror på att muskeln är i kort läge länge verkar trolig, men vad gör man åt det? Ni riktiga simmare, som också är

Jag fick kramp i ena vaden vid årets Vansbro, vilket är första gången på ett öppet vatten-lopp (men långt ifrån mitt första lopp). Jag hade druckit väl innan så vitt jag vet och hade även druckit Vitargo +Electrolyte innan så jag borde haft rätt goda salt

Tack för svaret! Eftersatt ha läst länken till Träningsläras krampartiklar kan man nog avfärda både salt- och vätskebalansen som orsaker. Har precis som du börjat fundera på att försöka vinkla upp foten då och då innan krampen kommer. Blir test på det i m

För mig försvann krampandet nästan helt när jag (i annat syfte) började träna och sträcka vader och fotvalv; tåhäv och tåsänk i trappa, rulla ihop handduk med tårna osv. När det nu dyker upp (mest utomhus) har jag blivit bättre på att, precis som någon sk

I så fall är det perfekt. Håller just på med tåhävningar en masse sedan mina hälsenor överansträngts av löpträning. Ser fram emot nästa vattenpass.

Varsågod: BILD:http://www.norscaff.se/PICTURE/336-4-drafter_block_vattenpass_2_free.jpg

Läste i tidningen Cycling Plus om alkohol och kramp... jag citerade vad som skrevs i ett gammalt blogginlägg och klistrar in det här.

"Vad som stod i Svensk Cycling Plus tänkte jag att jag citerar här nedan. Håll till godo!

DE FLESTA VUXNA som läser det

12