Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningKrampande mage
You need to log in to create posts and topics.

Vid några tillfällen, senast i lördags på Oslo Maraton, har jag drabbats av att magenn krampar och därmed vägrar ta emot någon form av vätska, varken vattenn eller sportdryck är välkommen. Oftast släpper det efter en stund med lite lägre tempo och lite he

Du sa det själv: mjölk!

Åtminstone för mig är mjölk före springtur en garanti att det blir en hemsk vända. Jag har inte problem med mjölk annars.

Mjölk, dyker upp som en dark horse...

Det kan ju mycket väl vara så enkelt, mjölk får jag uteslutande i mig tillsammans med frukostgröten och de tillfällen jag springer utan att ha fått i mig något annat mål efter frukost är försvinnande få eftersom jag

Det som rent generellt ger problem med tarmen är vad vi kan kalla dumping. Med detta menas att koncentrationen av lösta partiklar är större på den ena sidan av tarmslemhinnan (inne i tarmen) och följden blir då att vätska dras över tarmslemhinnan. Detta g

Intressant med dumpnings-teorin, Hittade detta att dumpning kan ske "om man dricker samtidigt som man äter – då sköljs maten ner i tarmen väldigt snabbt och dumping uppstår. I princip är det väl att kroppen får en chock och ett snabbt förhöjt blodsocker s

Man kan säga att det vid dumping uteslutande handlar om kolhydrater, främst enkla sådana. Komplexa kolhydrater som ex maltodextrin kan blandas med koncentrerat i och med färre antal lösta partiklar.

Sen kan fett ge vissa liknande problem, dock handlar de

Tyvärr Anders men var tvungen att googla ditt andra inlägg också. Vet du själv någon bra sida som förklarar för oss som inte läst medicin? 🙂

Du måste ju träna och vänja dig vid intag också.

Läs på lite om maraton och vilket upplägg dom kör...

Man blir bra på det man tränar.

Har du sprungit så du fått energitorsk nån gång?

Det är bra grejer ni skriver som jag ska försöka ta in och bli bättre på.

Roger: Jag har ju för vana att på längre pass (över 90 min, någon gång i veckan under sommar/höst) ha med mig dromedarsäcken och får därmed träna på vätske/energiintag under löpni

Niklas: Ah inte min mening att vara besvärlig:). Har ingen sida direkt i huvudet som förklarar det hela bra. Det närmaste man kommer är kanske wiki (http://en.wikipedia.org/wiki/Gastric_dumping_syndrome).