Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningkvavt = bra eller dåligt
You need to log in to create posts and topics.

Jag som nu enbart resonerar mig fram tänker att det är kvavt för att det är mycket fukt i luften och att det liksom är som "gratis svett" som gör att man lättare slipper överhettning. Man blir ju mycket blötare fortare om det är kvavt ute. Så borde det in

Du får sämre avdunstning om du har hög luftfuktighet och det är avdustningen som skapar den kylande effekten.

det låter vettigt. Är du säker på att totala avdunstningen blir mindre när det är kvavt? Att det blir mindre avdunstning som kommer från ens eget svett låter ju givet, men kan det inte vara så att man får viss hjälp då det kan komma in mer vatten från luf

hur mycket man svettas och vilken effekt det får beror på mer än bara hur kvavt det är:

"Vid hård träning
kan värmeproduktionen överstiga 80 kJ/min
(1.3 kW), men mer än 90 % av denna värme
avges på olika sätt (Åstrand & Rodahl, 1986;
Noakes et al., 2008)

Tack för referensen! Nu är det klarare. Dock kom jag o tänka på en till aspekt. Skulle inte fukten kunna öka värmeledningen från kroppen i och med att vatten har bättre värmeledningsförmåga än luft? Givet att temperaturen är lägre än hudens temperatur för

Jo, fast den absoluta fuktigheten i luften minskar med temperaturen. Ju kallare, desto torrare luft alltså.

Edit: ska förklara mig bättre. Man säger sällan "oh, vad kallt och kvavt det är". Är det kallt ock fuktigt så består vätan snarare av dagg och re

Inte om det regnar när det har eller är varmt. Då ökar ju luftfuktigheten och det blir ännu sämre avdunstning från huden.

här är allt ni behöver

BILD:http://www.acc.umu.se/~urban/givarsida/Mollierdiagram.gif