Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningKylan, vansbro tjejsim
You need to log in to create posts and topics.

Satt på vansbrosimningens hemsida och såg att vattentemperaturen just nu är ynka 14,5 grader. Ännu är det några dagar kvar innan tjejsimmet som jag ska simma är.. Men jag börjar ställa i mig på att det kommer vara kallt! Något jag bör tänka lite extra på?

Dubbla badmössor kan vara ett tips.

Ta det sjukt lugnt i början så att du långsamt vänjer dig vid det kalla vattnet. Det är lätt att få nästan som astma när man simmar i så kallt, pipande luftrör är inte superkul i trängsel och motströms.

Har du möjlighet att testa att simma i den temperaturen innan är det värdefullt. Ofta känns det väldigt kallt (göra-ont-kallt) från början men det går att vänja sig vid förvånansvärt låga temperaturer. Simmat många pass i den temperaturen eller kallare hä

Och se till att dra ner badmössan så långt ner i pannan det bara går för att minimera mängden bar hud mellan glasögon och mössa. Det kanske bara är jag som är känslig, men jag fick "brain freeze" under mitt första utomhuspass i år just för att jag inte gj

Lite vaselin eller ullfett på fötterna och hönderna gör stor skillnad om det är väldigt kallt. Det är där du har tunn hud och blodkärl nära huden det känns kallast - som händer och fötter.

Tack før tipsen! Hur kallt "får" der vara eller inte vara før att starta ett motionslopp i simning??
Detta ger mig helt klart lite ångest just nu, en temperatur ute idag på 7 grader... brrr... jag tvivlar på om jag VILL hoppa i vattnet....

Anders, var kan jag köpa ullfett?

Ullfett finns på Hemgjord.se:

http://hemgjord.se/mobile/product.html/ullfett?category_id=11

Apoteken brukar ha ullfett. Billigt, enda jobbiga ör att tvätta bort det.