Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpninglåg Kadens?
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej!

Jag har börjat att löpa på sistone, och självklart jag har blivit bättre på det:) och nu har jag lite frågor:)

1. Jag springer 1km på 4,55min bra eller ej? "då har jag maxat"

2. Har 80-85 i kadens bra eller ej?

3. Brukar växla mellan Landväg cyk

Allt är relativt, 4.55 är väl ganska normalt för någon som har precis börjat.

Kadens vet jag ingenting om.

Det är bra att tränar olika idrotter, då undviker man skador.

Fortsätt att springa så bli du bättre. Det är onödigt att har för bråttom, då blir

4.55 ä mycket bra om man är ny och även om man är gammal.

Optimal stegfrekvens sägs vara 180, din kadens (eftersom jag antar du räknar ett helt "varv" med fötterna) ska alltså helst vara 90. Så upp med frekvensen lite till bara så ligger du perfekt.

Ser du en löptävling (elit) ser du att de tävlande har ganska olika frekvens. Om de inte springer häck, förstås ...

Erik....

jag får 80 Kadens på min klocka sen tyvär vet jag inte exakt om den e helvarv eller halv:(....... men vad är "Running Index 43-50" brukar jag ha... vad är det?

Running Index (Löpindex) är från Polarklockan och beskrivs mer här:
http://www.polar.fi/e_manuals/RS800CX/Polar_RS800CX_user_manual_Svenska/ch11.html

80 lär garanterat vara helvarv. Skulle du bara sätta i en fot 80 gånger per minut så har du har en väldigt ovanlig springstil. Du kan enkelt testa själv, räkna hur många gånger du sätter i vänster fot i marken under 30s. Blir det ca 40 gånger så är din st

Om du har en RS800 så har du också Polar ProTrainer 5. Hjälpfilerna i det programmet innehåller mycket information av vad du frågar efter.

Det finns också en hel del träningsprogram på polars sida som du kan överföra till klockan via PPT5 om du enkelt vi

Henrik.... tack så myt för dina tips... men jag vill tesa polar tränings program.... men jag har problem att överföra de till min klocka, hur kan jag se de i klockan?...

Tack sa jatte myt i för väg.

12