Quote from Guest on 29 September 2013, 09:25Jag sprang LL igår. På sista milen var pulsen betydligt längre än under mil 1 och 2. Hur kommer det sig? Borde den inte vara högre då när man är så trött eller hur funkar det? *blottar avgrundslik okunskap här*
Här är pulskurvan om nån vill kolla: http:/
Jag sprang LL igår. På sista milen var pulsen betydligt längre än under mil 1 och 2. Hur kommer det sig? Borde den inte vara högre då när man är så trött eller hur funkar det? *blottar avgrundslik okunskap här*
Här är pulskurvan om nån vill kolla: http:/
Quote from Funbeat user on 29 September 2013, 09:35Det där är olika hur det funkar. Jag tycker likväl att det kan vara så att man inte orkar "hålla uppe pulsen" när man blir trött. För mig brukar det vara så att om jag orkar hålla samma tempo hela vägen så går pulsen sakta uppåt, men om jag blir _för_ trö
Det där är olika hur det funkar. Jag tycker likväl att det kan vara så att man inte orkar "hålla uppe pulsen" när man blir trött. För mig brukar det vara så att om jag orkar hålla samma tempo hela vägen så går pulsen sakta uppåt, men om jag blir _för_ trö
Quote from Funbeat user on 29 September 2013, 09:57Intressant. Jag har aldrig tänkt på det förut och har aldrig sett det på min egen puls. (Har inte haft koll på pulsen så länge.)
Intressant. Jag har aldrig tänkt på det förut och har aldrig sett det på min egen puls. (Har inte haft koll på pulsen så länge.)
Quote from Funbeat user on 29 September 2013, 11:22För mig är problemet när jag tröttnar på slutet av långa loppet att musklerna tar slut så att jag inte kan hålla tempot. Då har jag låg puls. Varvet i våras när jag tog slut i värmen hade jag jättelåg puls i slutet...
I LL är det ju lätt att benen storkn
För mig är problemet när jag tröttnar på slutet av långa loppet att musklerna tar slut så att jag inte kan hålla tempot. Då har jag låg puls. Varvet i våras när jag tog slut i värmen hade jag jättelåg puls i slutet...
I LL är det ju lätt att benen storkn
Quote from Funbeat user on 29 September 2013, 13:35Som flera varit inne på, trötta & slitna benmuskler orkar inte hålla löpsteg, tempo och därmed syreförbrukning uppe, med mindre syreåtgång behöver hjärtat helt enkelt inte pumpa lika mycket. Om man i dessa lägen känner efter så tror jag de flesta märker a
Som flera varit inne på, trötta & slitna benmuskler orkar inte hålla löpsteg, tempo och därmed syreförbrukning uppe, med mindre syreåtgång behöver hjärtat helt enkelt inte pumpa lika mycket. Om man i dessa lägen känner efter så tror jag de flesta märker a
Quote from Funbeat user on 29 September 2013, 13:40Ja, precis, flåset etc är ju klart lägre - men också prestationsförmågan ("går" liksom inte att öka) och ffa känslan av allmän seghet/trötthet.
Ja, precis, flåset etc är ju klart lägre - men också prestationsförmågan ("går" liksom inte att öka) och ffa känslan av allmän seghet/trötthet.
Quote from Funbeat user on 29 September 2013, 13:44Okej, förstår. Ni beskriver känslan jag hade sista 5 km väldigt bra. Men jag hade nog trott att om man var jättetrött fick man också högre puls.
Okej, förstår. Ni beskriver känslan jag hade sista 5 km väldigt bra. Men jag hade nog trott att om man var jättetrött fick man också högre puls.
Quote from Funbeat user on 29 September 2013, 16:41Hög puls får man om man jobbar hårt, Är man trött orkar man inte jobba hårt, helt enkelt. För mig är ett väldisponerat lopp när jag orkar hålla pulsen uppe (och gärna svagt, svagt stigande) hela tiden. Händer allt för sällan. 🙂
Hög puls får man om man jobbar hårt, Är man trött orkar man inte jobba hårt, helt enkelt. För mig är ett väldisponerat lopp när jag orkar hålla pulsen uppe (och gärna svagt, svagt stigande) hela tiden. Händer allt för sällan. 🙂
Quote from Funbeat user on 3 October 2013, 07:20Hej!
Jag tror att detta också kan bero på energibrist.
Jag har på cykel (alltför) många gånger upptäckt samma fenomen när jag slarvat med energiintaget under längre pass. Helt plötsligt sjunker pulsen och när man försöker ta i mer kommer mjölksyran dire
Hej!
Jag tror att detta också kan bero på energibrist.
Jag har på cykel (alltför) många gånger upptäckt samma fenomen när jag slarvat med energiintaget under längre pass. Helt plötsligt sjunker pulsen och när man försöker ta i mer kommer mjölksyran dire