Quote from Guest on 23 June 2011, 18:51Hej!
Har nu tränat löpning ca 1,5 år nu och gått från ingenting till att göra milen på ca 45 min. (47 min i höstas). Jag ser att pulsen på mina pass är mycket lägre, men att det känns mycket jobbigare. Förut kunde jag hålla en snittpuls på ca 167-170 un
Hej!
Har nu tränat löpning ca 1,5 år nu och gått från ingenting till att göra milen på ca 45 min. (47 min i höstas). Jag ser att pulsen på mina pass är mycket lägre, men att det känns mycket jobbigare. Förut kunde jag hålla en snittpuls på ca 167-170 un
Quote from Funbeat user on 23 June 2011, 19:01Du har gått från att ha en liten ineffektivt rått-hjärt-cirkulationsapparat (som kräver många hjärtslag för att förse arbetande muskler med syresatt blod) till att ha ett starkare och effektivare hjärt- cirkulationssystem. Googla saker som blodvolym, slag
Du har gått från att ha en liten ineffektivt rått-hjärt-cirkulationsapparat (som kräver många hjärtslag för att förse arbetande muskler med syresatt blod) till att ha ett starkare och effektivare hjärt- cirkulationssystem. Googla saker som blodvolym, slag
Quote from Funbeat user on 23 June 2011, 19:31Vad jag kan läsa mig fram till då är att den begränsning som jag nu har är muskeln syreupptagningsförmåga och det tränas bäst med lite längre men långsammare pass.
Vad jag kan läsa mig fram till då är att den begränsning som jag nu har är muskeln syreupptagningsförmåga och det tränas bäst med lite längre men långsammare pass.
Quote from Funbeat user on 23 June 2011, 21:18Det beror lite på vad du menar med syreupptagninsförmåga.
När man mäter syremättnaden i blodet efter lungorna vid hård ansträngning är den oftast 100%.
Däremot tar det mer tid att få kroppen att bygga ut blodförsörjningssystemet och tillhörande energiom
Det beror lite på vad du menar med syreupptagninsförmåga.
När man mäter syremättnaden i blodet efter lungorna vid hård ansträngning är den oftast 100%.
Däremot tar det mer tid att få kroppen att bygga ut blodförsörjningssystemet och tillhörande energiom
Quote from Funbeat user on 23 June 2011, 21:30Jag har gjort en snarlik resa om du Mats (ligger ett halvår före med motsvarande resultat). Jag känner verkligen igen beskrivningen, jag tog ett snabbdistanspass på sensommaren i fjol och snittade de sista 25 minutrarna på 176 slag per minut (maxade 180).
Jag har gjort en snarlik resa om du Mats (ligger ett halvår före med motsvarande resultat). Jag känner verkligen igen beskrivningen, jag tog ett snabbdistanspass på sensommaren i fjol och snittade de sista 25 minutrarna på 176 slag per minut (maxade 180).
Quote from Funbeat user on 24 June 2011, 08:00Mitt lånpass (söndagar) är på ca 17-21 km 1,30-1,50 h. Ibland med fartökning de sista km. Tror ni att jag skall springa längre på långpassen? Upp till 2,5 h. Siktar på en bra tid på halvmaraton i år, ned med sub 90 eller skall jag lägga till ytterligare e
Mitt lånpass (söndagar) är på ca 17-21 km 1,30-1,50 h. Ibland med fartökning de sista km. Tror ni att jag skall springa längre på långpassen? Upp till 2,5 h. Siktar på en bra tid på halvmaraton i år, ned med sub 90 eller skall jag lägga till ytterligare e
Quote from Funbeat user on 24 June 2011, 08:28Inte direktkopplat till just långpass. De flesta system så som kapilärtillväxt tränas lika bra från start. Dvs att de handlar om en förhöjd veckodos löpning. I tid och/eller längd. Alltså 60min+60min kan vara bättre än 120min för ökad kapilärtillväxt... m
Inte direktkopplat till just långpass. De flesta system så som kapilärtillväxt tränas lika bra från start. Dvs att de handlar om en förhöjd veckodos löpning. I tid och/eller längd. Alltså 60min+60min kan vara bättre än 120min för ökad kapilärtillväxt... m
Quote from Funbeat user on 25 June 2011, 08:23Mer träning ger bättre resultat, i allmänhet, så länge man inte blir skadad. Så din fråga egentligen kanske är: Med 5 km extra i veckan, vad skulle påverka ditt resultat bäst?
Då är det inte självklart att just långpass är det rätta svaret. Utan att ha s
Mer träning ger bättre resultat, i allmänhet, så länge man inte blir skadad. Så din fråga egentligen kanske är: Med 5 km extra i veckan, vad skulle påverka ditt resultat bäst?
Då är det inte självklart att just långpass är det rätta svaret. Utan att ha s
Quote from Funbeat user on 27 June 2011, 23:54Såg denna efter att ha lagt in ett liknande inlägg själv precis... Upplever samma sak och vad gäller syretransport och likande kan jag nog relatera till rätt bra då mina underarmar (och troligtvis tack vare ändring till framfotalöpning min fötter) numera
Såg denna efter att ha lagt in ett liknande inlägg själv precis... Upplever samma sak och vad gäller syretransport och likande kan jag nog relatera till rätt bra då mina underarmar (och troligtvis tack vare ändring till framfotalöpning min fötter) numera