Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLämna blod
You need to log in to create posts and topics.

12

Är det någon som har erfarrenhet av att träna och lämna blod?
Hur skall man lämna blod i förhållande till träningspassen?
Eller är det bara att köra på?

Det är nog högst individuellt men på blodcentralen har de sagt till mig att man inte bör styrketräna tungt samma dag. Jag brukar endast bli lite frusen efteråt annars märker inte jag något, förutsatt att jag har ätit och druckit tillräckligt innan blodgiv

Jag brukar hoppa över träning efter blodgivning och även dagen efter.
Däremot kör jag ett löppass timmen innan för att inte missa så mycket träning.

Lars! Jag lämnar blod och märker en viss kapacitetsförsämring i samband med det. Efter ett par dagar är jag tillbaka, efter 1-2 veckor är även toppen på intervallerna tillbaka, om inte lite mer än innan blodgivningen (beror kanske på att jag tränar lite e

Tack för råden (t+)

Jag har inte märkt någon större skillnad i träningen efter att ha lämnat blod, men som tidigare personer sagt, undvik att lämna blod precis före en tävling och kör inte stenhårda pass samma dag, du känner själv.

Det är nog individuellt också, en del blir

Jag har lämnat blod efter mig på vissa pass i samband med krascher.

Jag behöver allt mitt blod själv, framför allt när jag blir frånkörd!

Någon fråga om detta i Runners World för några nummer sen. Detta skrev de då:

"Att träna och motionera går bra efter en blodgivning. Men om du tävlar bör du tänka på att din maximala förmåga är nedsatt veckan efter blodgivningen.
Varje gång du lämnar blo

Brukar inte känna nåt efter blodgivning, men brukar inte träna efteråt om jag gett blod. Körde ett högintensivt pass en gång och det var dumt...
Passar på att ge på vilodag eller efter träning så m,an inte missar nåt:-)

Efter att lämnat blod på förmiddagen provade jag att ge mig ut på en löprunda på kvällen. Kände mig matt och konstig. Gör inte om det fler gånger.

12