Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelLånga intervaller - hur lång vila …
You need to log in to create posts and topics.

12

Hur lång vila ska man ha mellan långa intervaller på över 4 minuter?
Lika lång som intervallen eller hälften av tiden eller längre vila än intervallen? Eller det kanske går att variera? Vad är isåfall syftet med olika lång vila emellan? 🙂

Vila tills du känner dig redo för nästa.

jag brukar köra 1-2 min inte längre

Det beror lite på hur långa och vilken intensitet.Ex högintensiva 90%+ pass kan du vila 4min om du kör 4min det viktiga är att du orkar fullfölja alla intervallerna,ta de lite lugnt på första intervallen bara typ 85%.Vid längre intervaller typ 15 minutare

Det er litt forskellig fra person til person hvor lang hvilen skal være.
Jeg pleier og vente til pulsen er nede på 70-72 % før jeg drar til igjeng. Men en kan godt starte før det. Slik er det ofte i konkuranse, det støtes flere ganger efterverandre.

Ta den vila som krävs för att du ska kunna genomföra alla intervaller med samma effekt. 4-minutare kan kräva 10 min vila lika väl som 45 sek vila, allt beroende på hur mycket du straffar kroppen när du väl kör. I princip ska du ta så kort vila som möjligt

Ju längre vila, desto mer mjölksyra hinner försvinna innan nästa intervall vilket gör att du kan köra hårdare. Eftersom vitsen med intervaller är att kunna köra riktigt hårt så tycker jag att det vekar vettigt med lite längre vila, jag vilar 4 minuter då

Att pulsen gått ner betyder ju heller inte att man återhämtat sig från intervallen. Tex när jag gjorde max-test med laktat (mjölksyra)-mätningar så avslutade jag med drygt 10 mmol/l (=benen brinner). Efter avslutat test gick pulsen ner till normal nivå på

Exempel på intervallpass 4 x 4minuter (med 4 min vila).
Konstant belastning (i stort sett) och slutpuser = 179,179,183,186 (maxpuls = 188)

BILD:http://www.funbeat.se/photo.aspx?FileName=81661294610f49f7b99c1ee845025101.jpg&Size=

He- he. Det er viktig og avtale før rittet starter, at det må gå minst 10 min. mellom hvert brudd, forde noen har forhøyt laktattall.

Intervaltrening er også for å trene (tåle) å jobbe med melkesyre i kroppen.

Og den skal forbrukes på nedkjøringen ett

12