Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningLångdistansträning
You need to log in to create posts and topics.

12

Hur tränar simmare som tävlar på långdistans. Jag menar 3 km och uppåt?

Jag tränar triathlon och funderar på varför simträning skiljer sig så markant från andra konditionssporter.

Att simmare som tävlar på 50-400m meter mest kör högintensiva intervaller

Nu får någon som har bättre koll rätta mig om jag har fel (jag tävlar inte längre), eller så får Anders kommentera om jag svarar på fel sak. Simning handlar väldigt mycket om att simma mycket. Som exempel är det inte alls ovanligt att man under lågsäsong

Som jag har förstått det är en anledning att man simmar med bättre teknik om kör relativt korta distanser på starttid. Om man simmar längre distanser är det lätt hänt att man nöter in "fel" teknik.

I Sverige bedrivs det inte så mycket långdistansträning så vitt jag vet. Vi har väl inte haft några större internationella framgångar på på sträckor längre än 200 meter sedan Anders Holmertz tid. Och då menar jag inte 3 km, utan det som räknas som långdis

För att bli bra på långdistanssimning, och också då Open Water, såsom vansbro, riddarfjärden, götakanalsimmet osv behövs det först o främst metrar. mkt metrar.
O dom ska de vara kvalitet på. mkt fart under långa perioder. i bassäng innebär de då t ex 15*4

Hej. Kul att du svarar Frida!

Jag vill veta mera. Startid 5.10 på 400 hundringarna blir ju lite svårt för mig som har starttid 1.50 på 100-ingar om det vill sig väl.

Kan du ett exempel på ett bra pass för en som simmar ca 4000/pass och ska prestera på 1

En grej till. Den där klockan som piper. Var hittar men en sån och vad koster den?

Intressant med taktklockan, det kände jag inte till (har aldrig tränat för öppet vatten).

"Lilla tåget" kan vara en kul serie som omväxling nån gång, för att nöta lite längre distanser men ändå variera (det är så skönt mot slutet när det går nedåt):

100-200-300-400-500-600-700-800-700-600-500-400-300-200-100

Blir 6400 meter.

Eller så kör ma

Som jag lärt mig adrian är att lilla tåget är 100-200-300-400-500-600-700-800-800-700-600-500-400-300-200-100 och är 7200 m.
det är däermot inget om man tränar enbart för triathlonsim skulle jag tro.

DU kan ju i princip simma hur du vill att lägga upp et

12