Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Har gett upp löpningen för vintern och plockat fram längdskidorna istället. Hur långt skulle ni påstå att jag behöver åka för att få samma effekt - kondis, fettförbränning, styrka - som säg 10 km löpning i lugnt tempo?

Längdskidåkare och roddare säjs ha den bästa syresättningen har jag hört.
Om du ska jämnföra borde pulsklockan ge bra besked. Förutsätter att du har en och har använt den frekvent under löpträningen.

Hopplös fråga att svara på. Det beror ju på hur bra (effektiv) du är på att springa, respektive åka skidor. Jag åker skidor lite snabbare än jag springer och klara utan problem dubbla distansen, men det är jag. För dig är det säkert annorlunda. Generellt

Som Erik säger beror det på hur bra du är på att åka skidor, respektive springa. Det är faktiskt olika saker. Själv är jag usel på skidor och är låååångt ifrån mitt normala löptempo när jag tafatt stakar mig fram, och försöker undvika att trampa på mina e

Om man har hyfsad teknik skidor och föret inte är allt för trögt är det lättare att åka 10 km skidor så jag skulle nog säga 15-20 km är jämförbart. Eller så räknar du i tid istället. Kör lika länge som du springer och distansen varierar efter vilket före

@ M Nilsson: "Längdskidåkare och roddare säjs ha den bästa syresättningen har jag hört."

Bästa syreupptagningsförmågan har (1) längdskidåkare, (2) Löpare (3 km eller mer), (3) Orienterare, (4) Löpare (800-1000 m), (5) Skidskyttar, ... , (11) Roddare. (Sa

Jag satt och roade mig med mitt polartest igår och kollade också bakåt. Konstaterade att jag har ett extremvärde i februari - efter all skidåkning.

Anders: vart återfinns innebandyspelare i den listan, har för mig att jag läst att dom inte hade nån vidare "kondis"

Boken är för gammal för att ha med Lasse Karonen, han kanske drar upp medelvärdet för roddare. 😉

@Thomas: Innebandy finns inte med, men av de sporter som finns med på listan så är det väl mest likt Hockey, plats sexton. Eventuellt kan man tänka sig att jämföra det med "Skridsko, sprinter", plats femton. @ Erik: Haha (#)

12