Quote from Guest on 12 December 2012, 14:34Hej! Jag åker längdskidor nu under vintern. Men ska springa Marathon i Juni hur ska jag lägga upp träningen så jag inte tappa för mycket i löpningen under vintern?
Hej! Jag åker längdskidor nu under vintern. Men ska springa Marathon i Juni hur ska jag lägga upp träningen så jag inte tappa för mycket i löpningen under vintern?
Quote from Funbeat user on 12 December 2012, 14:44Glöm inte backpass på skidor, åk med stavarna bakom ryggen så att benen får arbeta och inte bara stakning. Ge dig ut och kör lugna joggpass med fartökningar, trottoarer finns ofta skottade eller sandade men tänk inte på min/km då det kommer gå långsammare
Glöm inte backpass på skidor, åk med stavarna bakom ryggen så att benen får arbeta och inte bara stakning. Ge dig ut och kör lugna joggpass med fartökningar, trottoarer finns ofta skottade eller sandade men tänk inte på min/km då det kommer gå långsammare
Quote from Funbeat user on 12 December 2012, 18:11Man kan köra ett pass vardera per dag, om man tar det bara lite lugnare med löpningen.
Man kan köra ett pass vardera per dag, om man tar det bara lite lugnare med löpningen.
Quote from Funbeat user on 12 December 2012, 18:46Man kan väl inte åka skidor på nåt vettigt sätt med händerna bakom ryggen? En aktiv armpendling är en av grunderna i skidteknik. Man kan ju åka som vanligt men utan stavar. (Fast det borde med rätt teknik varken ta mer eller mindre på benen än med stavarn
Man kan väl inte åka skidor på nåt vettigt sätt med händerna bakom ryggen? En aktiv armpendling är en av grunderna i skidteknik. Man kan ju åka som vanligt men utan stavar. (Fast det borde med rätt teknik varken ta mer eller mindre på benen än med stavarn
Quote from Funbeat user on 12 December 2012, 21:03Klart man ska använda armarna när man åker skidor, ju fler muskelgrupper desto bättre!
Om man åkt mycket skidor brukar flåset kunna vara åtskilliga snäpp över normal löpform på vårvintern, tyvärr brukar det vara svårt att bibehålla hästkonditionen någon
Klart man ska använda armarna när man åker skidor, ju fler muskelgrupper desto bättre!
Om man åkt mycket skidor brukar flåset kunna vara åtskilliga snäpp över normal löpform på vårvintern, tyvärr brukar det vara svårt att bibehålla hästkonditionen någon
Quote from Funbeat user on 12 December 2012, 22:26Ibland kan det vara bra att variera träning, såklart att du använder armarna för att få ut maximalt i skidåkningen men för ben så kan du hålla i stavarna bakom ryggen så att de ligger vertikalt...alltså så du ser ut som ett plustecken enkelt förklarat. Då
Ibland kan det vara bra att variera träning, såklart att du använder armarna för att få ut maximalt i skidåkningen men för ben så kan du hålla i stavarna bakom ryggen så att de ligger vertikalt...alltså så du ser ut som ett plustecken enkelt förklarat. Då
Quote from Funbeat user on 12 December 2012, 22:29"Att öka utan stavar är basen för all längdskidåkning. Men denna övning hittar du rätt balans! A och O är viktöverförningnen på skidorna. När du ska greppa med skidan måste du ha hela vikten på den skidan. Den andra skidan ligger bara i spåret som en bala
"Att öka utan stavar är basen för all längdskidåkning. Men denna övning hittar du rätt balans! A och O är viktöverförningnen på skidorna. När du ska greppa med skidan måste du ha hela vikten på den skidan. Den andra skidan ligger bara i spåret som en bala
Quote from Funbeat user on 12 December 2012, 22:44Äh, ut och åk. Variation är bra. Fortsätt dock att springa lugna pass. Är det kallt så tar man det lugnt, oavsett om det är löpning eller längdskidåkning.
Äh, ut och åk. Variation är bra. Fortsätt dock att springa lugna pass. Är det kallt så tar man det lugnt, oavsett om det är löpning eller längdskidåkning.
Quote from Funbeat user on 12 December 2012, 23:04Åker själv mycket skidor i vinter ,mest klassisk stil. Bruckar åka varje år Tornedalsloppet 45 km. Mycket backar i slutet. Tycker att skidor ger vridmoment till löpningen , orkat bättre .Men jag även springer i varje vecka.
Löpning och skidor passar bra
Åker själv mycket skidor i vinter ,mest klassisk stil. Bruckar åka varje år Tornedalsloppet 45 km. Mycket backar i slutet. Tycker att skidor ger vridmoment till löpningen , orkat bättre .Men jag även springer i varje vecka.
Löpning och skidor passar bra
Quote from Funbeat user on 13 December 2012, 07:56Albert: Du kommer inte att tappa något vad det gäller "flås". Då hjärta och lungor kommer att få jobba mycket hårdare, när du kör längdskidor än när du springer.
Du kommer att tappa farten i löpningen, vill du behålla farten rekommenderar jag korta löpi
Albert: Du kommer inte att tappa något vad det gäller "flås". Då hjärta och lungor kommer att få jobba mycket hårdare, när du kör längdskidor än när du springer.
Du kommer att tappa farten i löpningen, vill du behålla farten rekommenderar jag korta löpi