Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLångpass för Halvmaraton
You need to log in to create posts and topics.

Hej!

Två tuffa mål iår. Milen Sub40 och halvmaraton sub 1,30. Hur långa passa behöver mina långpass vara? Räcker det med 90 min eller skall man lägga nivån lite högre. Typ 2h eller rentav 2,5h?

//Mats

Jag har liknande mål, men också långsiktiga mål att löpa betydligt längre än så, så mina råd är kanske inte helt relevanta. Men...

Jag tycker 90 minuter i långpasstempo känns som att sikta lite lågt. Min strategi är att halvmaran ska kännas enkel. 21 kil

Tackar Mikeal!

Planerar du att lägga in några progressiva långpass, där du avslutar i halvmaraton fart?

2h har fungerat bra för mig som ett övre tak men i regel 1h45min. Har ofta hamnat mellan 23-25km på mina långpass under min halvmarathonträning. Satsar man på marathon också är det däremot en helt annan femma.

Glömde bort en sak. Att avsluta vissa långpass i högre fart upplever jag ger en bra skjuts i fitness men det behöver inte vara så tufft som HMfart utan kan vara andra halvan snabbare helt enkelt.

2 h låter som ett bra tak.
Hur mycket lägre hastighet har ni på halvmaraton jmf med milfart? Och vad brukar ni ligga på för puls om man ser till HRR?

Persade på milen andra halvan av min senaste och enda halvmara så jag kan tyvärr inte svara ordentligt på den frågan.

En uppskattning kan väl vara 10s/km för mig i alla fall.

Just nu kör jag inte mycket tempo alls. Bygger primärt distans.

Men jag kör en del farthöjningar till mara- och Lidingöfart - för min del ca 4:30/km. Har faktiskt inte riktigt spikat vilket tempo jag ska sätta som mitt halvmaramål.

Närmast på schemat st

"Tänker att halvmaratempot blir ca 4:15-4:20. Vad hamnar man på då?"

Svar: 1:29:40 - 1:31:25

Tack Christer! 🙂