Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLångpass löpband
You need to log in to create posts and topics.

Tänkte springa långpass på löpband. Då omkring 15 - 17 km.
Behövs ngn energidryck då, eller kroppen klarar sig?
Samt hur mycket vatten bör drickas? Över en liter? Där är ganska varmt när man kommer igång att springa 🙂

Är du klar på en timme så ta med en liten flaska.

Jag skulle gissa att det snarare tar 1,5 timme eller lite mer. Jag brukar nöja mig med en 0,7(?)-liters flaska med vatten eller sportdryck...
Men egentligen behövs det nog inte - bättre att se till att man druckit ordentligt timmarna innan!

Energi på långpass är ju bara för att man ska orka hem igen om ngt gått åt skogen. På löpband ser jag inget skäl att springa med energi.

Jag häller utan vidare i mig en dryg liter i timmen, så två flaskor kan väl behövas. Och en handduk.

Och eftersom ja

Kepsen tar det mesta av svetten som tur är 🙂
Skönt, då behöver jag ingen energidryck. Kroppen reder det ändå. Vätskan är då det viktiga. Tar med mig 1.5 liter vatten så känner jag efter om jag behöver mer, då kan man fylla på 🙂

Tack för svaren 🙂

Jag brukar ej springa längre på löpband men utomhus så tar jag ingen vätska med mig om jag springer under 20km.
Men jag vet de få gånger jag har sprungit på band att man svettas något enormt så skulle jag springa 15-20km på löpband hade jag nog haft vätsk

Håller med 0,5L flaska brukar räcka för mig också..tänker på att dricka ordentligt under dagen innan 🙂

Jag dricker en liter vatten/mil på löpband. Kan bero på att mitt gym är så satans varmt. Men jag klagar inte, värmeträningen satt fint på Stockholmsmaran..

Energidrycken hjälper ju också till att tillföra kroppen salt som man svettas ut vid längre lopp, annars kan man riskera att få kramp och annat tokigt. Speciellt inomhus där man blir varm och kanske svettas ännu mer är det viktigt att få i sig salt också.

Nu utnyttjade jag en roddmaskin.
Fick ett titanknä 2001, så något borde jag göra.

Efter 3 månader rodde jag utan extravikt ( givetvis ) i 5:min./km tempo 3-5 timmar. Det gick åt ½ liter vatten.

Sedan körde jag bil hem. Blev inte snurrig.

Det är nog a