Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpninglöpa eller jogga
You need to log in to create posts and topics.

12

hej

Kan någon förklara var det är för skillnad på springa och jogga.

Har själv börjat med intervall träning gå/springa eller jogga.

Den diskussionen hade vi för nåt år sen. Tror vi kom fram till att det hängde på kläderna. 😀

Annars har det väl med farten att göra. Springa/löpa är fortare än jogga som är fortare än lunka/lufsa. Sen är det väl upp till en själv att definiera hastighet

Jag brukar känna efter hur jobbigt det är. När jag började springa kallade jag det definitivt för löpning - hög puls och sååå jobbigt. Idag är det den farten som jag använder för uppvärmning, så nu kallar jag det jogging. Jag måste ha blivit snabbare. 😀

Tror de flesta vana löpare här skulle klassa min löpning för gång 🙂

Men det skulle kanske inte de som utövar gång? 😉

För mig är jogga är vad man gör när man värmer upp inför ett löppass, eller om man springer sakta under kort tid (jogga i två timmar ser jag mer som "Löpning - Distans" ).

Vi kom väl fram till att man joggar i rosa plyschoveraller, oavsett tempo!?

"Jogga"/"löpa" är kanske inte en så kontroversiell fråga, men akta er vad det kan hetta till när man diskuterar distinktionen "joggare"/"löpare". Det brukar i princip gå ut på att löpare känner sig förolämpade av att kallas joggare, och joggare känner sig

"Runners sometimes jog, but joggers never run" - perfekt - det sammanfattar och avslutar hela den här debatten...

😀 "Runners are wild. Joggers are runners who have been domesticated."

Kom precis hem från en "Powerwalk" och insåg att jag går snabbare än jag hmm... joggar 🙂

12