Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelLöparknä vid cykling.
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag mörkte när jag gick ner på knä för att knyta skorna för två veckor sedan att det högg till i senan på höger knäs utsida. Ajajaj tänkte jag, löparknä. Jag kände efter om jag var öm men upplevde ingen smärta. Jag beslöt mig därför för att springa en 7-8

Har löparknä som kommer ibland under två års tid. Jag har aldrig känt av det under cykling, inte ens då jag har haft svårt att gå i trappor har det satt käppar i hjulet 😀

Jag fick löparknä av cykling när jag började köra landsväg, något jag inte känt av tidigare när jag kört mtb. Fick tipset att gå till en naprapat, vilket hjälpte direkt.

Sen fick jag också tipset ställa om klossarna så att fötterna fick en naturlig vinke

Jag fick löparknä av landsvägscykling för något år sedan. Det botades initialt med vila (vet att det låter trist). Sedan dess har jag börjat med stretching, framför allt av höftböjaren. Så fort jag fuskar med det kommer smärtan smygande.

""Jag har nu kört två pass på trainern på 3-4 mil vardera och kände absolut inga besvär under själva passen. Däremot tycker jag nu efteråt att det "känns" från senan. Vad tror ni? Är det någon där ute som har haft löparknä och cyklat? Funkar det? ""

Ärli

Edit: Ett tips kan vara att det inte i era fall kanske inte är fråga om "löparknä" utan fel position på sadeln: för hög= smärtor baksida knä, för låg= smärtor framsida knä.
Eller för låg kadens/för högt tryck på pedalerna ger allmänna smärtor i knä o led

Daniel, nu blev det fel där ang var man får ont beroende på sadelhöjd?!

Du får gärna utveckla det lite bruse, ja jag vet att du har koll på detta! I mitt fall så fick jag smärta på baksida/utsida av för hög sadelposition.
Edit nu såg jag vad du menade Bruse!

Smärta framsida knä. höj sadeln.

Smärta baksida knä,, sänk sadeln,

Kan ha fel, men vem bryrs i denna tråd?

Tror det där med att flytta klossarna är underskattat. Ska prova detta nu i helgen.

En fråga. Är det vanligt ena knät tar i ramen när man trampar?

12